IenW: geld voor aanleg wegen gaat naar onderhoud

Stikstofimpasse

Het kabinet ziet zich door de stikstofcrisis genoodzaakt de aanleg van veel nieuwe wegen op de lange baan te schuiven. Het geld dat daarvoor beschikbaar is, wordt nu ingezet voor grootschalig onderhoud.

Foto: Shutterstock

Dit meldt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Door de stikstofimpasse worden nauwelijks nog vergunningen afgegeven voor de aanleg van nieuwe infrastructuur. Daardoor is het niet mogelijk op korte termijn nieuwe plannen uit te voeren. Ook een tekort aan personeel en stijgende prijzen van bouwmaterialen spelen daarbij een rol.

Het kabinet heeft vanuit het coalitieakkoord al extra middelen beschikbaar voor onderhoud, maar daar komt nu dus ook een deel van het geld bij dat oorspronkelijk bedoeld was voor nieuwe infrastructuur. Er moeten keuzes worden gemaakt, zegt Harbers. Werkzaamheden die direct bijdragen aan veiligheid en bereikbaarheid gaan voor.

‘Nederland moet overal goed bereikbaar zijn, van stad tot platteland’, aldus Harbers. Maar hij stelt ook vast dat veroudering leidt tot meer storingen aan bijvoorbeeld bruggen en sluizen en dat het noodzakelijk is meer te investeren in kwaliteit en betrouwbaarheid. ‘Aan deze grote onderhoudsbeurt geven we elke euro uit die we hebben.’

IenW: geld voor aanleg wegen gaat naar onderhoud | NT

IenW: geld voor aanleg wegen gaat naar onderhoud

Stikstofimpasse

Het kabinet ziet zich door de stikstofcrisis genoodzaakt de aanleg van veel nieuwe wegen op de lange baan te schuiven. Het geld dat daarvoor beschikbaar is, wordt nu ingezet voor grootschalig onderhoud.

Foto: Shutterstock

Dit meldt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Door de stikstofimpasse worden nauwelijks nog vergunningen afgegeven voor de aanleg van nieuwe infrastructuur. Daardoor is het niet mogelijk op korte termijn nieuwe plannen uit te voeren. Ook een tekort aan personeel en stijgende prijzen van bouwmaterialen spelen daarbij een rol.

Het kabinet heeft vanuit het coalitieakkoord al extra middelen beschikbaar voor onderhoud, maar daar komt nu dus ook een deel van het geld bij dat oorspronkelijk bedoeld was voor nieuwe infrastructuur. Er moeten keuzes worden gemaakt, zegt Harbers. Werkzaamheden die direct bijdragen aan veiligheid en bereikbaarheid gaan voor.

‘Nederland moet overal goed bereikbaar zijn, van stad tot platteland’, aldus Harbers. Maar hij stelt ook vast dat veroudering leidt tot meer storingen aan bijvoorbeeld bruggen en sluizen en dat het noodzakelijk is meer te investeren in kwaliteit en betrouwbaarheid. ‘Aan deze grote onderhoudsbeurt geven we elke euro uit die we hebben.’