De Europese Raad stemde deze week voor invoering van ETS II. Het nieuwe emissiehandelssysteem, ETS II, wordt in 2027 van kracht. Volgens de IRU is die datum onhaalbaar voor transporteurs. ‘Zoals we gedurende het hele wetgevingsproces hebben betoogd, is 2027 te vroeg’, zegt Raluca Marian, lobbydirecteur van de branchevereniging in de EU.
‘Wat CO2-reductie betreft, zien wij ETS II momenteel niet als bijzonder doeltreffend’, zegt Marian. ‘Het is onwaarschijnlijk dat de benodigde laad- en tankinfrastructuur voor uitstootvrije vrachtwagens in de hele EU binnen enkele jaren aanwezig zijn.’
Duurdere diesel
Bedrijven die veel energie gebruiken moeten betalen voor hun CO2-emissies. De kosten van een vergunning om CO2 te mogen uitstoten gaan omhoog omdat er steeds minder licenties worden uitgegeven door Brussel. De maatregelen zijn onderdeel van het zogeheten Fit for 55-pakket van Eurocommissaris Frans Timmermans en verplichten de EU-landen hun netto-uitstoot in 2030 met 55% terug te dringen ten opzichte van 1990.
Vorige week stemde het Europese Parlement al voor de uitbreiding. Het systeem geldt vanaf 2027 voor brandstofleveranciers in het wegvervoer, tenzij de olie- en gasprijzen uitzonderlijk hoog zijn. De kosten daarvan zullen ze doorberekenen aan de afnemers; de transporteurs die diesel tanken.
De heffing zal de prijs van diesel verder opstuwen. Als de energieprijzen uitzonderlijk hoog worden, wordt de start van het nieuwe ETS uitgesteld tot 2028. Personenvervoer is tot 2029 uitgezonderd van de emissiehandel. Hoeveel duurder wegvervoer door de nieuwe regeling wordt, is nog niet bekend.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?