De Fuso-fabriek bevindt zich in Tramagal, een klein plaatsje aan de rivier de Taag ten noorden van de Portugese hoofdstad Lissabon. Het is een afgelegen locatie en niets aan de slingerende weg die naar het dorp leidt doet vermoeden dat hier sinds 1980 al 250.000 nieuwe Fuso Canter-vrachtwagens hun eerste kilometers hebben afgelegd. De voertuigen beginnen er hun reis naar 32 Europese landen. Ook worden Fuso’s uit Tramagal naar Marokko verscheept.
De nieuwe eCanter is de opvolger van de eerste generatie van de elektrische vrachtauto, die al sinds 2017 in productie is en waarvan Fuso er nu 550 gebouwd heeft. Samen zijn deze e-trucks volgens Fuso al goed voor acht miljoen kilometer. De nieuwe versie belooft flink meer configuratieopties en een sterk verbeterde actieradius. Zo was de vorige eCanter alleen leverbaar als 7,5-tons truck met een wielbasis van 3,40 meter. Kopers krijgen nu de keuze uit zes wielbases tot 4,75 meter en een maximum totaalgewicht van 8,55 ton. De eCanter wordt aangedreven door een elektromotor van 110 kilowatt voor de lichtere varianten, of 129 kilowatt voor de zwaarste uitvoeringen. Het koppel van alle motoren bedraagt 430 Newtonmeter, de snelheid is elektronisch begrensd op 89 kilometer per uur.
Arbeidsintensief
Fuso heeft zijn hoofdkantoor en R&D-afdeling in Japan maar is grotendeels eigendom van Daimler Trucks. De Duitse vrachtwagenbouwer heeft een belang van 90% in het bedrijf, de overige aandelen zijn in handen van Mitsubishi. De Fuso Canter wordt over de hele wereld verkocht, waarbij de distributie in sommige landen wordt verzorgd door Daimler Trucks (onder meer in Nederland) en in andere landen door Mitsubishi of door een onafhankelijke verdeler (zoals in België).
De productielocatie in Tramagal was vorig jaar goed voor een kleine elfduizend voertuigen en een omzet van 270 miljoen euro. Tijdens ons bezoek blijkt dat de Portugese fabriek niet alleen een assemblagelocatie is. Zo worden hier bijvoorbeeld ook de chassis gemaakt. Wat verder opvalt is de arbeidsintensieve manier van produceren. Afgezien van de autonoom rondrijdende karretjes met onderdelen is er weinig geautomatiseerd of gerobotiseerd. Veel van de lassen en popnagels in een Fuso Canter zijn eigenhandig door de 544 medewerkers aangebracht.
De tekst loopt door onder de afbeelding.

Hoewel de productiestart van de nieuwe eCanter pas enkele dagen na ons bezoek aan de productielocatie zal plaatsvinden, blijkt tijdens de rondleiding dat de batterijpakketten al zijn gearriveerd. Ze staan uitgestald om eerst uitgebreid te worden doorgemeten, zo vertelt de fabrieksmanager. Fuso maakt voor de accu’s gebruik van lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP). Het kleinste accupakket heeft een capaciteit van 41 kilowattuur en maakt een actieradius tot 70 kilometer mogelijk. Daarnaast zijn er accupakketten van 83 kilowattuur (actieradius tot 140 km) en het krachtigste pakket met capaciteit van 124 kilowattuur, waarmee Fuso een actieradius tot 200 kilometer claimt.
Tot nu toe had de eCanter slechts één accu-optie, met een nominale capaciteit van 81 kilowattuur en een actieradius tot 100 kilometer. Fuso maakte daarbij gebruik van batterijpakketten die afkomstig waren uit de Mercedes S-klasse. De nieuwe pakketten zijn daarentegen nieuw ontwikkeld. Bij het laden is de eCanter geschikt voor zowel wisselstroom als gelijkstroom. Het maximum laadvermogen bedraagt 104 kilowatt, waarmee snelladen van 20% tot 80% bij het grootste batterijpakket een kleine 40 minuten duurt.
Shoppen
Het maximum bereik van tweehonderd kilometer is volgens Fuso ‘veel meer dan de afstand die doorgaans per dag wordt afgelegd in het lichte distributietransport’. De fabrikant benadrukt dat het hierbij gaat om een realistische inschatting van het aantal te verwachten kilometers, onder omstandigheden zoals die in de praktijk voorkomen. Dus met belading en met een gemiddelde leeftijd van de batterij. Dat andere fabrikanten zeggen tot vierhonderd kilometer te komen met een vergelijkbaar accupakket en gewicht, zegt volgens de aanwezige Fuso-vertegenwoordigers daarom niet zo veel. ‘Iedereen kan in de rekenmethoden shoppen om tot een bepaald rijbereik te komen. Wij willen betrouwbare cijfers publiceren en liever overpresteren dan teleurstellen.’
Ook de kleinere batterijpakketten zijn volgens het bedrijf voor de meeste toepassingen ruimschoots toereikend. Het voertuig lijkt een voor de hand liggende kandidaat voor bedrijven die zich bezighouden met zero-emissie stadsdistributie. Verder mikt Fuso nadrukkelijk op ondernemers zoals bijvoorbeeld hoveniers en publieke of private reinigingsbedrijven.
De door Fuso uitgenodigde verslaggevers kregen tijdens het bezoek aan Portugal de gelegenheid om proefritten in de eCanter te maken op en rond het voormalige Formule-1-circuit van Estoril. De Fuso-instructeurs deden daarbij hun best om de journalisten uitgebreid kennis te laten maken met de korte draaicirkel en de rij-eigenschappen op zowel verharde als onverharde wegen. Ook de energierecuperatie werd gedemonstreerd. In de hoogste stand remt de energieterugwinning hard genoeg om ‘one pedal driving’ mogelijk te maken. Het gebruik van de rempedaal is dan alleen nodig om heel abrupt te stoppen.
Relatief spartaans
De eCanter kwam tijdens de proefritten uit de verf als een degelijk voertuig waarbij alles werkt zoals het moet. Kritiek is er ook. Zo was de consensus onder de aanwezige truckjournalisten dat het rijcomfort nog te wensen overlaat. De Canter is relatief spartaans gebouwd en beschikt bijvoorbeeld niet over demping voor de cabine. De bladvering van de Fuso is niet voldoende om het rijcomfort van sommige andere trucks te kunnen evenaren. Ook de uitlijning van de stuurinrichting kan en moet beter, zo klonk het.
De hamvraag is nu wie de kopers zullen zijn van de eCanter. Hoewel de dieselvariant al decennia bekendstaat als werkpaard met een goede betaalbaarheid, vinden we de elektrische Canter terug in een veel hoger prijssegment. Met prijzen van 78.000 euro voor de lichtste variant tot bijna 140.000 euro voor de zwaarste configuraties, lijkt de eCanter zonder subsidies voor de gemiddelde hovenier voorlopig toch buiten bereik te blijven.

Fusie Fuso met Hino is in de maak
Mitsubishi Fuso gaat fuseren met de Japanse truckbouwer Hino en samenwerken bij de ontwikkeling, inkoop en productie van commerciële voertuigen.
Moederconcerns Daimler Truck van Fuso en Toyota van Hino hebben een intentieverklaring getekend om de bedrijven samen te voegen. De beide partijen ‘zullen gelijkwaardig investeren in de holdingmaatschappij van de fusie tussen Mitsubishi en Hino’, melden de bedrijven, zonder daarbij een bedrag te noemen voor de deal.
De fusie moet de beide truckbouwers in staat stellen om gezamenlijk technologie voor onder meer autonoom rijden, IT-diensten en waterstof- en elektrische voertuigen te ontwikkelen. Voor Hino is de overeenkomst bovendien een kans voor een nieuwe start, zo verklaarde ceo Satoshi Ogiso bij de aankondiging van de deal. Het imago van het bedrijf werd vorig jaar fors geschaad door de onthulling dat het sinds 2003 systematisch emissiegegevens had vervalst.
De details van de fusie, zoals de aandeelhoudersverhoudingen, de naam van het nieuwe bedrijf en de structuur ervan, zullen de komende achttien maanden worden uitgewerkt, zo meldden de bedrijven. Daimler en Toyota streven ernaar om begin volgend jaar een definitieve overeenkomst te ondertekenen en de transactie tegen het einde van 2024 af te ronden. De deal moet nog worden goedgekeurd door aandeelhouders en regelgevende instanties.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?