De IRU schreef vorige week een brief aan EU-transportcommissaris Adina Vălean. Daarin wijst de organisatie op de gebrekkige beschikbaarheid van de nieuwe generatie slimme tachografen.
Volgens de IRU zullen de apparaten pas begin volgend jaar op grote schaal te koop zijn, terwijl in januari en augustus (afhankelijk van het voertuig) 2025 alle tachograafplichtige voertuigen voorzien moeten zijn van de smart tacho 2. ‘Die deadlines komen zorgwekkend dichtbij’, zegt IRU-lobbydirecteur Raluca Marian.
De IRU pleit daarom voor een Europees monitoringssysteem om de retrofit in goede banen te leiden. ‘Wij verwachten dat het gaat om 1,5 tot 2 miljoen voertuigen en de kansen dat dat gaat lukken worden kleiner en kleiner.’
Overgangsregeling
In de brief vraagt de IRU ook om een EU-brede overgangsregeling voor nieuwe voertuigen. Die moeten per maandag al voorzien zijn van de smart tacho 2, maar volgens de IRU is er op dit moment al een tekort van 20.000 tot 40.000 tachografen. Zo zou het mogelijk moeten zijn om dit hele jaar voertuigen met een ouder type tachograaf te registreren en mag het ontbreken van een smart tacho 2 niet leiden tot sancties, aldus de IRU.
In Nederland kwam de RDW deze maand op het laatste moment met een coulanceregeling en ook in Duitsland, Spanje en Zweden zijn noodregelingen van kracht. ‘Dat zijn welkome stappen’, stelt de IRU. ‘Maar harmonisatie ontbreekt bij de duur van de regelingen en welke uitzonderingen er precies zijn. Hier zou de EU meer leiderschap moeten tonen.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?