De EBA kwam tot deze berekening op basis van een enquête onder 55 bedrijven die getroffen zijn door de staking. Poolse truckers begonnen hun blokkade op 6 november en breidden deze steeds verder uit. Sinds donderdag zijn alle belangrijke grensovergangen tussen Oekraïne en Polen afgesloten. Alleen vrachtwagens met hulpgoederen en wapens worden doorgelaten.

Twee doden

De blokkade leidt tot files van tientallen kilometers van duizenden vrachtwagens. De temperaturen liggen op veel plaatsen aan de grens rond het vriespunt. Oekraïense media meldden donderdag dat een vrachtwagenchauffeur is overleden in de buurt van het Poolse dorp Korczowa, waar hij wachtte om de grens over te steken. Een andere chauffeur stierf op 11 november bij de grensovergang in de Poolse stad Chełm.

Als het aan de Poolse chauffeurs ligt, blijven de grenzen voorlopig dicht. Bij Medyka tot 3 januari, de grensovergang Yahodyn-Dorohusk moet zelfs tot februari geblokkeerd blijven, meldt Rafal Mekler, een van de leiders van de protesten.

De Polen zijn boos omdat Oekraïense chauffeurs sinds de Russische invasie eenvoudiger de grens kunnen oversteken. Het Oekraïense ministerie van Infrastructuur schat dat gemiddeld 40.000 tot 50.000 vrachtwagens per maand de grens met Polen passeren, twee keer zoveel als vóór de oorlog. Het merendeel van de goederen wordt vervoerd door de Oekraïense transportvloot. Ook zou de digitale wachtrij voor de grens voorrang geven aan Oekraïense vrachtwagens, waardoor Poolse trucks weken in de file staan bij de grensovergangen.

Europees toezicht

Oekraïne eist dat de blokkades onmiddellijk worden opgeheven en wil daarna pas het gesprek aangaan over het beperken van grensoverschrijdend vervoer. Het Oekraïense ministerie van Infrastructuur pleit bovendien voor Europees toezicht bij de grens. Die toezichthouders moeten toezien op de leefomstandigheden van wachtende chauffeurs en controleren of de juiste vrachtwagens worden doorgelaten, vindt het ministerie.

Ook aan de Oekraïense grens met Slowakije en Hongarije is het extra druk door omrijdende vrachtwagens. Slowaakse transporteurs willen eveneens het Oekraïense goederenvervoer aan banden leggen. Volgens het persbureau Tasr heeft het ministerie van Transport zich achter de vervoerders geschaard.