Verdienmodel zeehavens onder druk door investeringen energietransitie

hoge kosten, rendement onzeker

Zeehavens binnen de EU moeten de komende tien jaar zo’n 80 miljard euro investeren in hun infrastructuur, hoofdzakelijk onder invloed van de energietransitie. Dat blijkt uit een onderzoek naar investeringen door de branchevereniging van zeehavens, ESPO. Die 80 miljard zijn bijvoorbeeld nodig voor bunkerfaciliteiten van alternatieve brandstoffen of walstroom. ‘Het zijn investeringen waar we niet meer tonnage mee realiseren, terwijl op- en overslag van goederen voor de meeste havens het verdienmodel vormt’, stelde ceo Ansis Zeltins van de haven van Riga in een toelichting tijdens het jaarcongres van ESPO.

In de Rotterdamse haven wordt gewerkt aan de realisatie van 'Porthos', een project waarbij CO2 wordt opgeslagen in lege gasvelden op zee. Bij aanvang van het project werd rekening gehouden met een kostenplaatje van 500 miljoen euro, ondertussen opgelopen tot 1,3 miljard, mede gefinancierd door de Nederlandse staat en door de EU. Foto: Porthos

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Verdienmodel zeehavens onder druk door investeringen energietransitie | NT

Verdienmodel zeehavens onder druk door investeringen energietransitie

hoge kosten, rendement onzeker

Zeehavens binnen de EU moeten de komende tien jaar zo’n 80 miljard euro investeren in hun infrastructuur, hoofdzakelijk onder invloed van de energietransitie. Dat blijkt uit een onderzoek naar investeringen door de branchevereniging van zeehavens, ESPO. Die 80 miljard zijn bijvoorbeeld nodig voor bunkerfaciliteiten van alternatieve brandstoffen of walstroom. ‘Het zijn investeringen waar we niet meer tonnage mee realiseren, terwijl op- en overslag van goederen voor de meeste havens het verdienmodel vormt’, stelde ceo Ansis Zeltins van de haven van Riga in een toelichting tijdens het jaarcongres van ESPO.

In de Rotterdamse haven wordt gewerkt aan de realisatie van 'Porthos', een project waarbij CO2 wordt opgeslagen in lege gasvelden op zee. Bij aanvang van het project werd rekening gehouden met een kostenplaatje van 500 miljoen euro, ondertussen opgelopen tot 1,3 miljard, mede gefinancierd door de Nederlandse staat en door de EU. Foto: Porthos

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu