Logistieke dienstverlening in verval: omzet daalt met 20%

Faillissementen nemen toe

De omzet in de logistieke dienstverlening en het wegvervoer is voor het tweede kwartaal op rij gedaald. In de logistieke dienstverlening, waar onder andere expeditie en opslag voor vervoer over land, door de lucht en over water onder vallen, daalde de omzet met maar liefst 19,1% op jaarbasis. De omzet van het Nederlandse wegvervoer lag 4,6% lager dan een jaar eerder.

Heftruck in een magazijn
Foto: Shutterstock

Dat meldt het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) in zijn laatste Sectormonitor op basis van CBS-cijfers.

In het tweede kwartaal van dit jaar nam de omzet in het wegvervoer al met 3,7% af, terwijl logistieke dienstverleners 14,4% minder omzetten dan het jaar daarvoor. Het CBS noemde als oorzaak van die omzetdaling onder andere een verminderde productie in de industrie, achterblijvende bouw en het teruglopen van internationale handel.

De financiële misère wordt verder geïllustreerd door het oplopende aantal faillissementen. In het derde kwartaal gingen 42 bedrijven in de sector op de fles, een jaar eerder waren dat er slechts 13. Sinds Q3 2022 gaan ieder kwartaal meer logistieke bedrijven failliet.

Chauffeurstekort

Vanwege de neergaande conjunctuur is het personeelstekort in de sector aan het dalen. Die stond volgens STL in het derde kwartaal van 2023 op 7.050 openstaande vacatures, gebaseerd op cijfers van het UWV. Dat is zo’n 7% minder dan een jaar eerder.

Het hoge aantal vacatures waarover eerder gerapporteerd werd, met als hoogtepunt 14.400 in februari 2023, bleek overigens niet te kloppen. De data van het UWV die STL destijds gebruikte, was onnauwkeurig. UWV paste zijn meetmethode afgelopen juli aan, waarna bleek dat de piek rond de 8.000 vacatures lag.

Hoewel het tekort inmiddels dus minder schrijnend is, daalde het totale aantal vrachtwagenchauffeurs licht tot 92.424, 1,6% minder dan een jaar eerder. Ook blijven logistieke ondernemers het personeelstekort als grootste hinder (55%) zien, gevolgd door onvoldoende vraag (37%).

STL publiceert iedere maand een Sectormonitor in opdracht van TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van STL en wordt gefinancierd door SOOB.

Logistieke dienstverlening in verval: omzet daalt met 20% | NT

Logistieke dienstverlening in verval: omzet daalt met 20%

Faillissementen nemen toe

De omzet in de logistieke dienstverlening en het wegvervoer is voor het tweede kwartaal op rij gedaald. In de logistieke dienstverlening, waar onder andere expeditie en opslag voor vervoer over land, door de lucht en over water onder vallen, daalde de omzet met maar liefst 19,1% op jaarbasis. De omzet van het Nederlandse wegvervoer lag 4,6% lager dan een jaar eerder.

Heftruck in een magazijn
Foto: Shutterstock

Dat meldt het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) in zijn laatste Sectormonitor op basis van CBS-cijfers.

In het tweede kwartaal van dit jaar nam de omzet in het wegvervoer al met 3,7% af, terwijl logistieke dienstverleners 14,4% minder omzetten dan het jaar daarvoor. Het CBS noemde als oorzaak van die omzetdaling onder andere een verminderde productie in de industrie, achterblijvende bouw en het teruglopen van internationale handel.

De financiële misère wordt verder geïllustreerd door het oplopende aantal faillissementen. In het derde kwartaal gingen 42 bedrijven in de sector op de fles, een jaar eerder waren dat er slechts 13. Sinds Q3 2022 gaan ieder kwartaal meer logistieke bedrijven failliet.

Chauffeurstekort

Vanwege de neergaande conjunctuur is het personeelstekort in de sector aan het dalen. Die stond volgens STL in het derde kwartaal van 2023 op 7.050 openstaande vacatures, gebaseerd op cijfers van het UWV. Dat is zo’n 7% minder dan een jaar eerder.

Het hoge aantal vacatures waarover eerder gerapporteerd werd, met als hoogtepunt 14.400 in februari 2023, bleek overigens niet te kloppen. De data van het UWV die STL destijds gebruikte, was onnauwkeurig. UWV paste zijn meetmethode afgelopen juli aan, waarna bleek dat de piek rond de 8.000 vacatures lag.

Hoewel het tekort inmiddels dus minder schrijnend is, daalde het totale aantal vrachtwagenchauffeurs licht tot 92.424, 1,6% minder dan een jaar eerder. Ook blijven logistieke ondernemers het personeelstekort als grootste hinder (55%) zien, gevolgd door onvoldoende vraag (37%).

STL publiceert iedere maand een Sectormonitor in opdracht van TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van STL en wordt gefinancierd door SOOB.