Eerste laadplein voor e-trucks in de Rotterdamse haven geopend

Acht laadpalen

Op de truckparking in de Waalhaven zijn vrijdag acht laadpalen voor elektrische vrachtwagens officieel geopend. Het is het eerste laadplein voor trucks in de Rotterdamse haven.

Vrachtwagens bij laadpalen in Waalhaven
Twee laadpalen hebben een vermogen tot 360 kilowatt. Foto: RvdM / NT

De palen zijn al sinds oktober in gebruik, maar van een officiële opening was het nog niet gekomen. Volgens Ton Barten, directeur van Truckparkings Rotterdam Exploitatie dat de parking in de Waalhaven exploiteert, laden vrachtwagens steeds vaker op de parking op. ‘We hebben op dit moment zo’n vijf transacties per dag, toen de palen er net stonden waren dat er ongeveer twee. Je ziet dat er toch steeds meer elektrische vrachtwagens bij komen.’

Twee van de palen hebben een vermogen van 360 kilowatt, de andere zes leveren tussen de 90 en 180 kilowatt. Per afgenomen kw/h betalen transporteurs 68 cent.

Parkeerruimte

‘Jaarlijks overnachten zo’n 300.000 trucks in de Rotterdamse haven. Het laden moet daar zijn plek in vinden’, zegt Barten. ‘Enerzijds willen we niet te veel parkeerruimte opofferen voor laders, want alle vrachtwagens moeten netjes kunnen parkeren. Anderzijds is een parking een uitstekende locatie voor laadpalen, omdat we alle voorzieningen hebben voor chauffeurs om hier langer te verblijven.’

Momenteel laden er zo’n vijf trucks per dag in de Waalhaven. Foto: RvdM / NT

Na koffie en speeches staken Boudewijn Siemons, ceo a.i. van het Havenbedrijf, en wethouder Vincent Karremans symbolisch de stekker in een vrachtwagen en openden daarmee officieel het laadplein. Het is de bedoeling dat de laadpalen tenminste een aantal jaar op de parking blijven staan. ‘We willen deze pilot draaien en dan hopen we het uiteindelijk op nog veel meer truckparkings terug te zien’, zegt Barten.

Eerste laadplein voor e-trucks in de Rotterdamse haven geopend | NT

Eerste laadplein voor e-trucks in de Rotterdamse haven geopend

Acht laadpalen

Op de truckparking in de Waalhaven zijn vrijdag acht laadpalen voor elektrische vrachtwagens officieel geopend. Het is het eerste laadplein voor trucks in de Rotterdamse haven.

Vrachtwagens bij laadpalen in Waalhaven
Twee laadpalen hebben een vermogen tot 360 kilowatt. Foto: RvdM / NT

De palen zijn al sinds oktober in gebruik, maar van een officiële opening was het nog niet gekomen. Volgens Ton Barten, directeur van Truckparkings Rotterdam Exploitatie dat de parking in de Waalhaven exploiteert, laden vrachtwagens steeds vaker op de parking op. ‘We hebben op dit moment zo’n vijf transacties per dag, toen de palen er net stonden waren dat er ongeveer twee. Je ziet dat er toch steeds meer elektrische vrachtwagens bij komen.’

Twee van de palen hebben een vermogen van 360 kilowatt, de andere zes leveren tussen de 90 en 180 kilowatt. Per afgenomen kw/h betalen transporteurs 68 cent.

Parkeerruimte

‘Jaarlijks overnachten zo’n 300.000 trucks in de Rotterdamse haven. Het laden moet daar zijn plek in vinden’, zegt Barten. ‘Enerzijds willen we niet te veel parkeerruimte opofferen voor laders, want alle vrachtwagens moeten netjes kunnen parkeren. Anderzijds is een parking een uitstekende locatie voor laadpalen, omdat we alle voorzieningen hebben voor chauffeurs om hier langer te verblijven.’

Momenteel laden er zo’n vijf trucks per dag in de Waalhaven. Foto: RvdM / NT

Na koffie en speeches staken Boudewijn Siemons, ceo a.i. van het Havenbedrijf, en wethouder Vincent Karremans symbolisch de stekker in een vrachtwagen en openden daarmee officieel het laadplein. Het is de bedoeling dat de laadpalen tenminste een aantal jaar op de parking blijven staan. ‘We willen deze pilot draaien en dan hopen we het uiteindelijk op nog veel meer truckparkings terug te zien’, zegt Barten.