EU-parlement wil mogelijkheid e-bestelbussen tot 4250 kg met B-rijbewijs

Herziening rijbewijsrichtlijn

Het Europees Parlement wil dat chauffeurs met een B-rijbewijs voortaan zero-emissievoertuigen tot 4.250 kilogram mogen besturen. Nu is de limiet nog 3.500 kilo. Door die verhoging wordt het makkelijker om chauffeurs te vinden voor elektrische bestelbussen, die door batterijpakketten zwaarder zijn dan hun dieselequivalenten en daarom vaak niet met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden.

Dankzij de nieuwe richtlijn kunnen ook chauffeurs met een B-rijbewijs in zware elektrische bussen rijden. Foto: NeydtStock / Shutterstock

Tot die overeenstemming kwamen het Parlement en de Transportcommissie van de EU woensdag. Het plan is onderdeel van de nieuwe rijbewijsrichtlijn, waar de Europese Commissie in maart 2023 een eerste voorstel voor schreef.

‘Het is goed dat de Europese wetgeving rondom rijbewijzen wordt gemoderniseerd en dat regels, waar mogelijk, worden versimpeld’, zegt Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD/Renew Europe). ‘De verhoging van de tonnage voor e-bestelbusjes is positief. Dit betekent dat bestuurders van zo’n bus op termijn geen extra C-rijbewijs hoeven te halen, volgens het Parlement.’

In Nederland geldt momenteel een vrijstelling voor het C-rijbewijs voor het besturen van elektrische bestelbussen tussen de 3.500 en 4.250 kilo. Die regeling verloopt echter op 1 juli, tot grote onvrede van wagenparkbeheerders en vervoerders die de afgelopen tijd hebben geïnvesteerd in de bussen. Het zou betekenen dat zij na 1 juli op zoek moeten naar chauffeurs met een C-rijbewijs tot de Europese richtlijn is geïmplementeerd of dat zij de busjes moeten terugkeuren naar een lagere maximum toegestane massa, maar dan leveren ze in op laadvermogen.

17-jarigen

Naast het verhogen van de gewichtslimiet, wil het Parlement dat de minimumleeftijd om een rijbewijs te halen verandert naar 17 jaar in de hele EU, ook voor het behalen van een groot rijbewijs. Een 17-jarige zou volgens het plan onder begeleiding in een vrachtwagen mogen rijden. Dat idee wordt luid toegejuicht door brancheorganisatie IRU, die in jonge aanwas een oplossing voor het chauffeurstekort ziet.

‘Het woord ‘begeleid’ is cruciaal als we kijken naar het voorstel. Een 17-jarige die een vrachtwagen bestuurt onder toezicht van een ervaren vrachtwagenchauffeur die naast hem zit in de cabine, is een vorm van verlengde training op de werkplek. Dit zal de kloof tussen school en het chauffeursbestaan aanzienlijk verkleinen. We zijn blij dat het Parlement dit goed heeft begrepen’, schrijft Raluca Marian, lobbydirecteur bij de IRU.

De nieuwe richtlijn is nog niet definitief, de volgende stap in het proces is overleg tussen het Parlement, de Raad van de EU en de Europese Commissie.

EU-parlement wil mogelijkheid e-bestelbussen tot 4250 kg met B-rijbewijs | NT

EU-parlement wil mogelijkheid e-bestelbussen tot 4250 kg met B-rijbewijs

Herziening rijbewijsrichtlijn

Het Europees Parlement wil dat chauffeurs met een B-rijbewijs voortaan zero-emissievoertuigen tot 4.250 kilogram mogen besturen. Nu is de limiet nog 3.500 kilo. Door die verhoging wordt het makkelijker om chauffeurs te vinden voor elektrische bestelbussen, die door batterijpakketten zwaarder zijn dan hun dieselequivalenten en daarom vaak niet met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden.

Dankzij de nieuwe richtlijn kunnen ook chauffeurs met een B-rijbewijs in zware elektrische bussen rijden. Foto: NeydtStock / Shutterstock

Tot die overeenstemming kwamen het Parlement en de Transportcommissie van de EU woensdag. Het plan is onderdeel van de nieuwe rijbewijsrichtlijn, waar de Europese Commissie in maart 2023 een eerste voorstel voor schreef.

‘Het is goed dat de Europese wetgeving rondom rijbewijzen wordt gemoderniseerd en dat regels, waar mogelijk, worden versimpeld’, zegt Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD/Renew Europe). ‘De verhoging van de tonnage voor e-bestelbusjes is positief. Dit betekent dat bestuurders van zo’n bus op termijn geen extra C-rijbewijs hoeven te halen, volgens het Parlement.’

In Nederland geldt momenteel een vrijstelling voor het C-rijbewijs voor het besturen van elektrische bestelbussen tussen de 3.500 en 4.250 kilo. Die regeling verloopt echter op 1 juli, tot grote onvrede van wagenparkbeheerders en vervoerders die de afgelopen tijd hebben geïnvesteerd in de bussen. Het zou betekenen dat zij na 1 juli op zoek moeten naar chauffeurs met een C-rijbewijs tot de Europese richtlijn is geïmplementeerd of dat zij de busjes moeten terugkeuren naar een lagere maximum toegestane massa, maar dan leveren ze in op laadvermogen.

17-jarigen

Naast het verhogen van de gewichtslimiet, wil het Parlement dat de minimumleeftijd om een rijbewijs te halen verandert naar 17 jaar in de hele EU, ook voor het behalen van een groot rijbewijs. Een 17-jarige zou volgens het plan onder begeleiding in een vrachtwagen mogen rijden. Dat idee wordt luid toegejuicht door brancheorganisatie IRU, die in jonge aanwas een oplossing voor het chauffeurstekort ziet.

‘Het woord ‘begeleid’ is cruciaal als we kijken naar het voorstel. Een 17-jarige die een vrachtwagen bestuurt onder toezicht van een ervaren vrachtwagenchauffeur die naast hem zit in de cabine, is een vorm van verlengde training op de werkplek. Dit zal de kloof tussen school en het chauffeursbestaan aanzienlijk verkleinen. We zijn blij dat het Parlement dit goed heeft begrepen’, schrijft Raluca Marian, lobbydirecteur bij de IRU.

De nieuwe richtlijn is nog niet definitief, de volgende stap in het proces is overleg tussen het Parlement, de Raad van de EU en de Europese Commissie.