Stormloop op dieselbusjes door zero-emissiezones en bpm

Vrees voor keuringscapaciteit RDW

Met de invoering van zero-emissiezones en bpm voor bedrijfswagens voor de deur, is de verkoop van dieselbestelbussen explosief toegenomen. Dit jaar werden al ruim 37.000 bestelbussen op diesel geregistreerd, een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De RAI vreest dat niet alle dieselbusjes nog dit jaar gekeurd kunnen worden. Foto: Ronald Wilfred Jansen / Shutterstock

Dat meldt Rai Vereniging. Volgens Rai kiezen veel ondernemers er voor om dit jaar nog snel een dieselbus te kopen, omdat deze dan tot en met 2027 in de zero-emissiezones is toegestaan. Alle vrachtwagens en bestelbussen op diesel die na 1 januari 2025 worden geregistreerd, mogen de zones niet meer in.

Wat volgens Rai ook meespeelt is de invoering van bpm, Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, voor bedrijfswagens per 1 januari. De bpm wordt berekend op basis van uitstoot, waardoor een dieselbus duizenden euro’s duurder wordt. Verwacht wordt dat de aanschafprijs van diesels daardoor op het niveau van elektrische voertuigen of zelfs daarboven komt te liggen.

Marktverstoring

Analist S&P Global Mobility voorspelde eerder dat er dit jaar 78.000 bestelwagens worden geregistreerd, 11% meer dan in 2023. Het aantal registraties loopt nu echter al voor op die prognose.

‘De gelijktijdige introductie van de bpm voor bestelwagens en de ZE-zones zorgen voor marktverstoring’, schrijft de RAI. ‘Dit komt doordat ondernemers hun investeringen naar voren halen naar 2024, waardoor naar verwachting de aanvragen van nieuwe elektrische bestelwagens in de komende jaren fors lager zullen uitvallen.’ Het totale elektrische wagenpark bestaat nu uit 28.857 elektrische bestelwagens, 2,6% van het totale wagenpark van 1,1 miljoen bestelwagens.

Capaciteit RDW

De vereniging maakt zich met name zorgen over de keuringscapaciteit van de RDW als gevolg van de hoge verkoopcijfers. ‘Voertuigen die vóór de deadline van 1 januari 2025 uitgeleverd worden door de fabrikanten en carrosseriebouwers lopen het risico op een te late keuring door de RDW. Met als gevolg dat ondernemers bpm moeten afdragen en ze geen ontheffing hebben voor ZE-zones in steden.’

Er bestaat een ontheffing voor de zones als er sprake is van een onverwacht lange levertijd, maar die geldt alleen voor zero-emissievoertuigen. Dieselbusjes moeten dus echt voor 2025 op kenteken staan.

De RAI wil dat de overheid daarom garanties biedt voor de keuringscapaciteit van de RDW. ‘Er moeten voldoende middelen en personeel beschikbaar gesteld worden door de overheid voor de RDW, zodat alle voertuigen die voor 1 januari 2025 gereed zijn, nog dit jaar van een kenteken kunnen worden voorzien. Als die zekerheid niet mogelijk is, pleit RAI Vereniging voor de mogelijkheid voor de RDW om voertuigen met terugwerkende kracht alsnog van een kenteken 2024 te voorzien.’

Stormloop op dieselbusjes door zero-emissiezones en bpm | NT

Stormloop op dieselbusjes door zero-emissiezones en bpm

Vrees voor keuringscapaciteit RDW

Met de invoering van zero-emissiezones en bpm voor bedrijfswagens voor de deur, is de verkoop van dieselbestelbussen explosief toegenomen. Dit jaar werden al ruim 37.000 bestelbussen op diesel geregistreerd, een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De RAI vreest dat niet alle dieselbusjes nog dit jaar gekeurd kunnen worden. Foto: Ronald Wilfred Jansen / Shutterstock

Dat meldt Rai Vereniging. Volgens Rai kiezen veel ondernemers er voor om dit jaar nog snel een dieselbus te kopen, omdat deze dan tot en met 2027 in de zero-emissiezones is toegestaan. Alle vrachtwagens en bestelbussen op diesel die na 1 januari 2025 worden geregistreerd, mogen de zones niet meer in.

Wat volgens Rai ook meespeelt is de invoering van bpm, Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, voor bedrijfswagens per 1 januari. De bpm wordt berekend op basis van uitstoot, waardoor een dieselbus duizenden euro’s duurder wordt. Verwacht wordt dat de aanschafprijs van diesels daardoor op het niveau van elektrische voertuigen of zelfs daarboven komt te liggen.

Marktverstoring

Analist S&P Global Mobility voorspelde eerder dat er dit jaar 78.000 bestelwagens worden geregistreerd, 11% meer dan in 2023. Het aantal registraties loopt nu echter al voor op die prognose.

‘De gelijktijdige introductie van de bpm voor bestelwagens en de ZE-zones zorgen voor marktverstoring’, schrijft de RAI. ‘Dit komt doordat ondernemers hun investeringen naar voren halen naar 2024, waardoor naar verwachting de aanvragen van nieuwe elektrische bestelwagens in de komende jaren fors lager zullen uitvallen.’ Het totale elektrische wagenpark bestaat nu uit 28.857 elektrische bestelwagens, 2,6% van het totale wagenpark van 1,1 miljoen bestelwagens.

Capaciteit RDW

De vereniging maakt zich met name zorgen over de keuringscapaciteit van de RDW als gevolg van de hoge verkoopcijfers. ‘Voertuigen die vóór de deadline van 1 januari 2025 uitgeleverd worden door de fabrikanten en carrosseriebouwers lopen het risico op een te late keuring door de RDW. Met als gevolg dat ondernemers bpm moeten afdragen en ze geen ontheffing hebben voor ZE-zones in steden.’

Er bestaat een ontheffing voor de zones als er sprake is van een onverwacht lange levertijd, maar die geldt alleen voor zero-emissievoertuigen. Dieselbusjes moeten dus echt voor 2025 op kenteken staan.

De RAI wil dat de overheid daarom garanties biedt voor de keuringscapaciteit van de RDW. ‘Er moeten voldoende middelen en personeel beschikbaar gesteld worden door de overheid voor de RDW, zodat alle voertuigen die voor 1 januari 2025 gereed zijn, nog dit jaar van een kenteken kunnen worden voorzien. Als die zekerheid niet mogelijk is, pleit RAI Vereniging voor de mogelijkheid voor de RDW om voertuigen met terugwerkende kracht alsnog van een kenteken 2024 te voorzien.’