Kaderleden van de Vervoersbond FNV kwamen gisterenavond bijeen om massale acties in de Rotterdamse haven voor te bereiden. Sinds vorige week donderdag werden al verrassingsacties gehouden bij verschillende bedrijven. Zo legde gistermorgen de dagploeg van Seaport Terminals op de Fruitpier het werk neer als protest tegen de WAO- en Ziektewetplannen. Het ging om honderd man, zo meldde FNV-bestuurder J. Verroen. Bij Seaport lagen volgens hem ’twee of drie schepen’ voor de kade te wachten op behandeling.
Bij ECT legden vrijdag 80 man van de avondploeg op de Delta-terminal voor enkele uren het werk neer. De nachtploeg ging gewoon aan het werk, maar zaterdagmorgen om negen uur werd opnieuw door een groot aantal mensen het werk neergelegd. Het ging volgens de Vervoersbond FNV om 175 man op de Home-terminal en 50 man op de Delta-terminal.
Bij Ertsoverslagbedrijf Europoort (EECV) op de Maasvlakte werd op zondag gestaakt door de dagploeg, die bestaat uit ongeveer 40 man.
Directeur arbeidsvoorwaardenbeleid L. Jansen van de SVZ stelt dat door de acties onevenredig veel schade aan de reputatie van de haven wordt gedaan, waardoor niet alleen direct ladingverlies dreigt, maar op termijn ook indirect, als gevolg van de slechtere naam die Rotterdam er volgens hem door zal krijgen.
Spontaan
De acties die vanaf vorige week donderdag bij verschillende bedrijven werden gehouden waren volgens de bond ‘spontaan’. Maar de werkgevers zijn ervan overtuigd dat de Vervoersbond FNV wel degelijk een cruciale rol speelt bij de acties. Volgens Jansen zal het wel meevallen met ‘spontane acties’, zodra de Vervoersbond een verbod op acties aan de broek heeft. “Tot nu toe is de FNV bij elke werkonderbreking of staking tegen de WAO- en Ziektewetplannen betrokken. De stakingen bij ECT, die bij EECV en maandagmorgen weer bij Seaport, vonden stuk voor stuk plaats na een oproep en met steun van de FNV” , aldus Jansen.
Actiecoordinator K. Marges van de Vervoersbond FNV noemt een verbod niet tactisch en onhandig. “We hebben een grote 24-uurs actie in voorbereiding. Nu zou de onrust zich wel eens kunnen verspreiden over verschillende dagen op onverwachte tijden bij uiteenlopende bedrijven. Met een verbod voor de FNV komt een einde aan de mogelijkheid voor de FNV om acties te coordineren” , aldus Marges.
Volgens hem zijn de havenarbeiders echt verontrust over de kabinetsplannen en willen zij daartegen zeer spontaan in actie komen. “Ongecoordineerde acties zijn veel schadelijker voor de reputatie van de haven dan een enkele van tevoren aangekondigde actie” , aldus Marges.
Verroen verwachtte dat de kaderleden van zijn bond gisterenavond zouden kiezen voor estafette-acties, zoals die in feite al sinds donderdag worden gehouden. De inzet van de bond op de kadervergadering is een ‘breder verzet’ aan het einde van de week, aldus Verroen. Hij denkt daarbij onder meer aan een 24-uursactie.
– Bij Seaport op de Fruitterminal werd gisteren gestaakt. Er lagen drie schepen te wachten op lossing. (Foto: Ben Wind)
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?