De twee zijn al maanden in gesprek over een gezamenlijke dienst. Verwacht werd dat een dezer dagen toestemming hiervoor zou worden gevraagd aan het Britse Office of Fair Trading. Die verwachting is echter misplaatst, blijkt nu uit een verklaring van een Sealink- woordvoerder. “Wij willen pas onderhandelen als we een krachtige positie hebben.”
De reorganisatie van Sealink, waarbij ongeveer 1600 banen zullen verdwijnen, heeft als voornaamste doel het kostenniveau omlaag te brengen. Zo belopen bij Sealink de arbeidskosten ongeveer veertig procent van de inkomsten, terwijl dat bij de concurrent maar 22 tot 28 procent is. Sealink kan bovendien maar vier roundtrip per dag maken, terwijl een rederij als P&O er vijf realiseert. Die ongelijke concurrentiepositie moet volgens de Sealink-woordvoerder eerst enigszins worden rechtgetrokken voordat de rederij bereid is te praten over samenwerking met P&O.
Managing director Graeme Dunlop van P&O European Ferries reageerde verbaasd op de aankondiging van Sealink. Hij erkende echter dat de huidige problemen waarin Sealink verkeert, de gesprekken over samenwerking bemoeilijken. Volgens hem betekent het uitstel echter zeker nog geen afstel.
Zie ook Sealink Stena niet bevreesd voor concurrentie Eurotunnel
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?