Zoals bekend lanceerde de FMC in september van 1990 het plan om alle NVOCC’s met diensten op de VS een bijdrage van 50.000 dollar op tafel te laten leggen en hun tarieven te registeren bij de FMC. Ook moeten de niet-Amerikaanse expediteurs verplicht een agent aanstellen in de VS. De FIATA kwam direct tegen de plannen in het geweer. De organisatie publiceerde een dikke petitie, waarin de bezwaren tegen de ‘wereldomvattende, oude en doelloze’ maatregelen werden uiteengezet. Dit leidde ertoe dat de FMC de maatregel tijdelijk opschortte.
“Maar het karwei is nog niet geklaard” , zei Hock. Hij verwacht dat de kwestie in de Singaporese wandelgangen de komende dagen druk zal worden besproken. De ‘zaak FMC’ heeft er evenwel toe geleid dat op organisatorisch gebied een periode van stormachtige groei is aangebroken voor de FIATA. Door het ontbreken van een vertegenwoordiger in de VS moest de organisatie zelf actie ondernemen. Dat legt een steeds grotere druk op het secretariaat in Zurich. Er wordt in Zwitserland dan ook hard om personele versterking geroepen om de belangen van de 35.000 aangesloten bedrijven – met acht miljoen werknemers goed te kunnen behartigen.
FEDIS
De presentatie van FEDIS, het FIATA Electronic Data Interchange System, vormt een ander opvallend onderwerp op de conferentie. Enkele weken geleden was de Nederlandse Fenex bij de eerste vier landelijke expediteursorganisaties, die het systeem hebben geintroduceerd. FEDIS voorziet de aangesloten agenten van Fenex van een modern communicatie- systeem, dat is gekoppeld aan SITA.
Verder zal op het congres ruime aandacht worden geschonken aan de afronding van de ontwikkeling van multimodale transportdocumenten. De uit 1970 daterende FIATA FBL (FIATA Negotiable Combined Transport Bill of Loading) is nu algemeen geaccepteerd. Wat ontbrak was een eenheidsformulier voor luchtvracht. De ontwikkeling had nogal wat wat voeten in aarde, omdat het document naast de IATA Airwaybill (AWB) moet kunnen worden gebruikt. Met de zogenaamde ‘Neutral AWB’ hoopt de FIATA een oplossing te hebben gevonden. Richtlijnen voor dit door-to-door transportdocument worden in Singapore hoogstwaarschijnlijk goedgekeurd.
Luchtvracht is sowieso een belangrijk onderdeel van het congres. Want de verhouding tussen expediteurs en luchtvaartmaatschappijen is een van de thema’s. De FIATA wil deze relatie verbeteren om de concurrentie met de integrators vol te kunnen houden. Daarom wordt aan deze problematiek een apart forum ‘changing demands in airfreight logistics’ gewijd. Om de samenwerking te bevorderen, heeft de FIATA overigens in samenwerking met de IATA al een cursus luchtvracht voor expediteurs ontwikkeld. Deze leergang wordt voorlopig alleen nog in het Verre Oosten aangeboden.
Door Frank de Kruif
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?