Derde Marokkaanse ferry van Comarit aan de ketting

Rederij

In de Zuid-Spaanse haven Algeciras is beslag gelegd op de ferry ‘Ibn Batouta’. Het is al de derde veerboot van de Marokkaanse rederij Comarit die nu aan de ketting ligt.

Begin deze maand liet een Franse rechter in de Zuid-Franse haven Sète al beslag leggen op de ‘Biladi’ (foto). Kort daarna bleek dat ook het andere schip van de route Sète-Tanger niet langer mag uitvaren. De schepen werden aan de ketting gelegd, omdat Comarit en zijn van CMA CGM overgenomen zusterrederij Comanav een aantal openstaande schulden niet kunnen betalen.

Comarit heeft nu slechts één snelle ferry meer in actieve dienst tussen Tarifa en Tanger. De andere veerboten ondergaan tijdens de kalme wintermaanden een onderhoudsbeurt. De ‘Bni Nsar’ ligt werkloos in Sète, omdat de dienst naar Nador vorige maand omwille van tegenvallende volumes werd gestaakt.

Comarit heeft een slecht jaar achter de rug. De passagiersaantallen zijn fors gedaald en de bunkerkosten fors gestegen. De veerdiensten vanuit Sète naar Tanger en Nador blijken ook verlieslatend, omdat de vrachtvolumes erg beperkt zijn. Veel vrachtwagens rijden door tot Algeciras om daar de ferry te nemen.

De klanten van de diensten uit Sète wijken intussen ook uit naar Barcelona, waar de tarieven voor een overtocht naar Marokko als gevolg daarvan fors zijn gestegen. Op de route Algeciras – Tanger waarop de ‘Ibn Batouta’ voer, zijn nog andere rederijen aanwezig. Het gaat om onder andere Balearia en Acciona.

Derde Marokkaanse ferry van Comarit aan de ketting | NT

Derde Marokkaanse ferry van Comarit aan de ketting

Rederij

In de Zuid-Spaanse haven Algeciras is beslag gelegd op de ferry ‘Ibn Batouta’. Het is al de derde veerboot van de Marokkaanse rederij Comarit die nu aan de ketting ligt.

Begin deze maand liet een Franse rechter in de Zuid-Franse haven Sète al beslag leggen op de ‘Biladi’ (foto). Kort daarna bleek dat ook het andere schip van de route Sète-Tanger niet langer mag uitvaren. De schepen werden aan de ketting gelegd, omdat Comarit en zijn van CMA CGM overgenomen zusterrederij Comanav een aantal openstaande schulden niet kunnen betalen.

Comarit heeft nu slechts één snelle ferry meer in actieve dienst tussen Tarifa en Tanger. De andere veerboten ondergaan tijdens de kalme wintermaanden een onderhoudsbeurt. De ‘Bni Nsar’ ligt werkloos in Sète, omdat de dienst naar Nador vorige maand omwille van tegenvallende volumes werd gestaakt.

Comarit heeft een slecht jaar achter de rug. De passagiersaantallen zijn fors gedaald en de bunkerkosten fors gestegen. De veerdiensten vanuit Sète naar Tanger en Nador blijken ook verlieslatend, omdat de vrachtvolumes erg beperkt zijn. Veel vrachtwagens rijden door tot Algeciras om daar de ferry te nemen.

De klanten van de diensten uit Sète wijken intussen ook uit naar Barcelona, waar de tarieven voor een overtocht naar Marokko als gevolg daarvan fors zijn gestegen. Op de route Algeciras – Tanger waarop de ‘Ibn Batouta’ voer, zijn nog andere rederijen aanwezig. Het gaat om onder andere Balearia en Acciona.