Op dit vlaggenschip uit de vloot van de Denen viel vorig weekend de motor uit nadat water via de schacht van de schroefas in de machinekamer was terechtgekomen. Het schip was net begonnen aan de passage van het Suezkanaal.

De ‘Emma Maersk’ kon met behulp van sleepboten naar de Suez Canal Container Terminal van het zusterbedrijf APM Terminals gebracht worden, waar alle containers nu van boord worden gehaald. Volgens de Britse pers had het schip 13.537 teu aan boord, maar was bijna de helft van de containers leeg.

Maersk Line werkt nu aan een noodplan om de gestrande lading met andere schepen op bestemming te krijgen. Het is nog niet duidelijk of daarvoor extra tonnage gecharterd zal worden. Bij het doorvoeren van de lading wordt voorrang gegeven aan reefercontainers.

De ‘Emma Maersk’ was op weg van Europa naar Azië. In die richting biedt de rederij niet het ‘Daily Maersk’ product aan, waarbij verladers schadevergoeding krijgen wanneer hun lading te laat op bestemming arriveert.

Hoewel de ‘Emma Maersk’ misschien niet naar een droogdok moet voor de herstelling, lijkt het schip toch wel een tijdje buiten dienst te zullen blijven. De rederij onderzoekt waarom het incident heeft kunnen gebeuren en laat alvast ook de zeven zusterschepen van de E-klasse inspecteren. Dit incident is het eerste met de acht in 2006 en 2007 gebouwde schepen van dit type.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement