Ze noemt het project in een voortgangsrapportage over het project Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR), waarvan de aanleg van de Maasvlakte 2 het belangrijkste onderdeel is. Verbreding van het Breeddiep maakt de binnenvaart veiliger en vergroot de capaciteit van het achterlandnetwerk van Maasvlakte 1 en 2 via de binnenvaart, aldus Schultz.
Het Breeddiep is de opening tussen de zogenoemde Landtong Rozenburg en de Splitsingsdam, die de scheiding vormen tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal. Samen met het Hartelkanaal vormt het de toegang voor de binnenvaart tot het Europoort-gebied en de Maasvlakte. Het Breeddiep is nu nog maar tachtig meter breed en er is, mede door eb- en vloedstromen, veel stuurmanskunst nodig om het te passeren.
De binnenvaart dringt daarom al jaren aan op verbreding en kreeg vorig jaar Havenbedrijf Rotterdam aan haar zijde. Die wilde het project, van toen naar schatting achttien miljoen euro, uitvoeren maar vroeg het Rijk om een bijdrage. Schultz weigerde dat eind vorig jaar met het argument dat het om ‘een Rotterdams probleem’ gaat.
Uit de PMR-brief blijkt dat ze daar van is teruggekomen. Ze laat nu weten dat de kosten ‘gelijkelijk door het Havenbedrijf Rotterdam en het Rijk worden gedragen’ en dat die kunnen worden gedekt uit het PMR-budget. Ze zet bovendien in op een breedte van ‘maximaal’ 350 meter, waar er vorig jaar nog sprake was van maximaal 200 meter.
Oorspronkelijk was de doorvaart van het Breeddiep overigens verboden, waardoor binnenschepen van en naar de Maasvlakte om de Splitsingsdam heen praktisch over open zee moesten varen. Via aan rechtszaak in het verleden heeft de sector dat verbod van tafel gekregen. Ondanks de nauwe doorvaart zijn er tot nu toe nooit grote ongelukken gebeurd bij deze flessenhals.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?