De twee nieuwe binnenvaartschepen zijn elk 67 meter lang en worden volledig elektrisch aangedreven door een batterij van 1846 kWh. Per stuk wegen ze ongeveer zeshonderd ton. De schepen kunnen elke reis zestien volledig beladen trailers vervoeren.

ASKO is de grootste supermarktentoeleverancier van Noorwegen. De onderneming bestelde twee jaar terug de binnenvaartschepen om in het Oslofjord te gaan pendelen tussen de havens van Horten en Moss.

De warehouses van ASKO liggen aan de westkant van het fjord, het distributiecentrum ligt links. Dagelijks rijden er nu nog zo’n achthonderd vrachtwagens heen en weer. De ro/ro-schepen moeten die ritten gaan vervangen. Uiteindelijk wil ASKO in 2026 alle transport emissievrij doen.

Autonoom varen

De komende twee jaar zijn er nog stuurlui aan boord, daarna moeten de schepen volledig autonoom gaan varen. Dat duurt nog even omdat de rederij er eerst zeker van wil zijn dat alles werkt.

Omdat deze manier van varen in de kinderschoenen staat, hebben de Noorse Maritieme Autoriteiten (NMA) het project ook beoordeeld om ervoor te zorgen dat een voldoende veiligheidsniveau werd bereikt.

Het Indiase Cochin Shipyard bouwde de twee elektrische schepen, die momenteel onderweg zijn naar Noorwegen aan boord van het onder Nederlandse vlag varende transportschip ‘Yacht Servant’ – zie de foto hieronder. De maritieme en technische specialist Kongsberg Maritime draagt zorg voor de techniek voor het autonome varen.

Wanneer de twee barges straks in het fjord pendelen, is het voor andere partijen mogelijk om aan boord mee te liften, vandaar dat er ook een rederij is opgericht, ASKO Maritime.

De schepen worden momenteel naar Noorwegen gebracht aan boord van het onder Nederlandse vlag varende transportschip ‘Yacht Servant’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement