Dat de winstmarges voor de binnenvaart er goed bijliggen, is te danken aan de gestegen vrachttarieven in de droge en natte bulkvaart. De verwachting is dat die hoge tarieven verder stijgen in 2023 als gevolg van de ontregeling van de grondstoffenmarkt.

Het tekort aan aardgas onder invloed van de oorlog in Oekraïne heeft afgelopen jaar geleid tot extra vraag naar meer vervoer van steenkool voor de productie van elektriciteit. ‘Dat draagt bij aan hogere tarieven voor schepen in de droge bulkvaart, zowel in de zeevaart als in de binnenvaart’, valt te lezen in het rapport.

Scheepsexploitanten in de natte bulk profiteren van de toegenomen vraag naar capactiteit voor onder meer lng, olie en chemische producten. Grondstoffen ‘die over langere afstanden moeten worden vervoerd en daardoor een groter beslag leggen op de capaciteit van de mondiale vloot’.

Bullwhip effect

De hoge energieprijzen en de afgenomen vraag naar consumentengoederen zorgen in het algemeen voor een groeivertraging in de transportsector. Voor dit jaar verwacht de bank geen groei, vooral door ‘trage groei in de zee- en kustvaart, tegenwind op de pakkettenmarkt en een scherpe daling van het vervoerde volume in de luchtvracht’. Voor 2023 is de verwachting een klein plusje van 1%.

In de transport en logistiek is momenteel volgens de bankeconomen een opslingereffect te zien, ook wel ‘bullwhip effect’ genoemd: schommelingen in de vraag naar goederen leiden tot nog sterkere schommelingen van voorraden. ‘Tijdens de pandemie hebben veel ondernemingen vanwege de ontregeling van toeleveringsketens grote voorraden opgebouwd. Nu zitten onder andere groothandels, winkelketens en industriële bedrijven met grote voorraden, terwijl de vraag naar goederen terugvalt en er nog steeds schepen met eerder bestelde goederen binnenkomen. Distributiecentra liggen daardoor zeer vol met voorraden.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement