Kotug vaart cacaobonen voortaan met het ‘eerste elektrische duwstel’

'E-Pusher 1'

De ‘eerste zero-emissie duwbakcombinatie ter wereld’ is in de vaart genomen, stelt Kotug. Het sleepvaartbedrijf gaat voor Cargill cacaobonen van Amsterdam naar Zaandam vervoeren met een duwboot en vier bijbehorende bakken.

Foto: Kotug

Tijdens de maiden voyage voer de ‘E-Pusher 1’ deze week van de haven van Amsterdam naar de cacaofabriek van Cargill in Zaandam.

Cargill wil met de duwbakcombinatie cacaobonen duurzaam gaan vervoeren. Kotug is verantwoordelijk voor het volledige transport. Tegelijk met de ‘E-Pusher 1’ zijn ook vier duwbakken geleverd. Cargill meent het eerste bedrijf ter wereld dat een volledig geëlektrificeerde duwboot met duwbakken voor de binnenvaart in gebruik heeft genomen.

Het schip is vrij van emissies als CO2, zwaveloxiden, stikstofoxiden en fijnstof. Het elektrische vaartuig moet de CO2-uitstoot tijdens het transport met 190 ton per jaar verminderen. Het agro-industriële concern rekent voor dat dit gelijkt staat aan 15.000 ritten van dezelfde afstand per vrachtwagen.

De ‘E-Pusher 1’ gaat varen op groene stroom van het windpark dat Cargill en Vattenfall samen met Windpark Hanze exploiteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Kotug vaart cacaobonen voortaan met het ‘eerste elektrische duwstel’ | NT

Kotug vaart cacaobonen voortaan met het ‘eerste elektrische duwstel’

'E-Pusher 1'

De ‘eerste zero-emissie duwbakcombinatie ter wereld’ is in de vaart genomen, stelt Kotug. Het sleepvaartbedrijf gaat voor Cargill cacaobonen van Amsterdam naar Zaandam vervoeren met een duwboot en vier bijbehorende bakken.

Foto: Kotug

Tijdens de maiden voyage voer de ‘E-Pusher 1’ deze week van de haven van Amsterdam naar de cacaofabriek van Cargill in Zaandam.

Cargill wil met de duwbakcombinatie cacaobonen duurzaam gaan vervoeren. Kotug is verantwoordelijk voor het volledige transport. Tegelijk met de ‘E-Pusher 1’ zijn ook vier duwbakken geleverd. Cargill meent het eerste bedrijf ter wereld dat een volledig geëlektrificeerde duwboot met duwbakken voor de binnenvaart in gebruik heeft genomen.

Het schip is vrij van emissies als CO2, zwaveloxiden, stikstofoxiden en fijnstof. Het elektrische vaartuig moet de CO2-uitstoot tijdens het transport met 190 ton per jaar verminderen. Het agro-industriële concern rekent voor dat dit gelijkt staat aan 15.000 ritten van dezelfde afstand per vrachtwagen.

De ‘E-Pusher 1’ gaat varen op groene stroom van het windpark dat Cargill en Vattenfall samen met Windpark Hanze exploiteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement