NT Webinar op 19 december: zero-emissie in de binnenvaart

waterstof of batterijen?

De binnenvaart moet in 2030 een heel eind op weg zijn om uiteindelijk in 2050 zero-emissie te zijn. De eerste stappen worden nu voorzichtig gezet: schepen varen op waterstof of batterij-elektrisch. Wat zijn de hobbels in de transitie en wat zijn kansrijke alternatieve brandstoffen voor de sector? En wat gebeurt er nu al in de praktijk? Daarover organiseert NT een webinar op 19 december om 11:00 uur. Met een aantal tafelgasten bespreken we wat de kaders zijn en welke kansrijke aandrijvingen er nu en op termijn beschikbaar zijn. Ook bekijken we wat er momenteel in de praktijk gebeurt.

Foto: Shutterstock

Topics 

  • De regelgeving waar de binnenvaart mee te maken heeft
  • De realiteit van het emissieprestatie-label
  • Wat hebben schippers en rederijen nodig om de overstap naar zero-emissie te maken?
  • Welke brandstoffen zijn er nu en op termijn beschikbaar en wat zijn de voor- en nadelen daarvan? Is er ook een rol voor methanol in de binnenvaart?
  • Vormt biobrandstof het perfecte (tijdelijke) alternatief om de emissies omlaag te brengen?
  • De eerste schepen op waterstof zijn nu in vaart, zijn dat er in 2030 honderdvijftig?
  • Kijkersvragen

Sprekers:

  • Martin Quispel, senior expert project manager bij het EICB
  • Jorrit Harmsen, lead consultant green maritime performance bij TNO
  • Harm Lenten, eigenaar Lenten Scheepvaart

Presentatie: 

  • Rieneke Kok, redacteur NT

Aanmelden om dit webinar te volgen kan via onderstaand inschrijfformulier

NT Webinar op 19 december: zero-emissie in de binnenvaart | NT

NT Webinar op 19 december: zero-emissie in de binnenvaart

waterstof of batterijen?

De binnenvaart moet in 2030 een heel eind op weg zijn om uiteindelijk in 2050 zero-emissie te zijn. De eerste stappen worden nu voorzichtig gezet: schepen varen op waterstof of batterij-elektrisch. Wat zijn de hobbels in de transitie en wat zijn kansrijke alternatieve brandstoffen voor de sector? En wat gebeurt er nu al in de praktijk? Daarover organiseert NT een webinar op 19 december om 11:00 uur. Met een aantal tafelgasten bespreken we wat de kaders zijn en welke kansrijke aandrijvingen er nu en op termijn beschikbaar zijn. Ook bekijken we wat er momenteel in de praktijk gebeurt.

Foto: Shutterstock

Topics 

  • De regelgeving waar de binnenvaart mee te maken heeft
  • De realiteit van het emissieprestatie-label
  • Wat hebben schippers en rederijen nodig om de overstap naar zero-emissie te maken?
  • Welke brandstoffen zijn er nu en op termijn beschikbaar en wat zijn de voor- en nadelen daarvan? Is er ook een rol voor methanol in de binnenvaart?
  • Vormt biobrandstof het perfecte (tijdelijke) alternatief om de emissies omlaag te brengen?
  • De eerste schepen op waterstof zijn nu in vaart, zijn dat er in 2030 honderdvijftig?
  • Kijkersvragen

Sprekers:

  • Martin Quispel, senior expert project manager bij het EICB
  • Jorrit Harmsen, lead consultant green maritime performance bij TNO
  • Harm Lenten, eigenaar Lenten Scheepvaart

Presentatie: 

  • Rieneke Kok, redacteur NT

Aanmelden om dit webinar te volgen kan via onderstaand inschrijfformulier