Nul binnenvaartschippers slaagden voor ILT-inspecties in 2022

bedrijfsinspecties

Binnenvaartschippers houden zich slecht aan de rusttijden. Ook houden ze het vaartijdenboek niet goed bij en is er vaak te weinig bemanning aan boord. De ILT controleerde 115 binnenvaartbedrijven in 2022. Bij geen enkele van deze bedrijven was de bedrijfsinspectie voor 100% in orde. Voor 23 schippers resulteerde de inspectie in een boete.

Volgens de arbeidstijdenwet mag een bemanningslid maximaal 14 uur werk per etmaal verrichten. Foto: Martens Multimedia

Meer dan 1.000 waarschuwingen gaf de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan binnenvaartschippers in 2022. 23 bedrijven ontvingen een boete voor in totaal 105 tekortkomingen. Bedrijven die in overtreding waren vulden onder meer het vaartijdenboek niet of onjuist in en hielden zich niet aan de rusttijden. De scheepsdocumenten bleken bij vrijwel alle bedrijven wel op orde.

Volgens de arbeidstijdenwet mag een bemanningslid maximaal 14 uur werk verrichten in elke periode van 24 uur. Ook mag er op een schip niet meer dan 42 uur per week in de nacht worden gewerkt.

Achteruitgang

De cijfers over 2022 zijn de meest recente van de ILT. 115 bedrijven werden dat jaar gecontroleerd. Het gaat om motorvrachtschepen, motortankschepen en duw- en sleepboten in de binnenvaart.

In 2021 controleerde de ILT 102 bedrijven via een bedrijfsinspectie, dat resulteerde in 687 waarschuwingen en 191 tekortkomingen waarvoor een boeterapport werd opgesteld. 24% van de bedrijven hield zich toen niet aan de regels voor de maximale vaart per 24 uur.

De inspectie ziet daarmee een achteruitgang in de naleving van de regels door bedrijven. En een toename van het risico op onveilige situaties bij het vervoer over binnenwateren. De ILT geeft dit als tips mee aan schippers: zorg voor voldoende bemanningsleden; neem de vaar- en rusttijden in acht; vul het vaartijdenboek juist in.

Tabel: ILT
Nul binnenvaartschippers slaagden voor ILT-inspecties in 2022 | NT

Nul binnenvaartschippers slaagden voor ILT-inspecties in 2022

bedrijfsinspecties

Binnenvaartschippers houden zich slecht aan de rusttijden. Ook houden ze het vaartijdenboek niet goed bij en is er vaak te weinig bemanning aan boord. De ILT controleerde 115 binnenvaartbedrijven in 2022. Bij geen enkele van deze bedrijven was de bedrijfsinspectie voor 100% in orde. Voor 23 schippers resulteerde de inspectie in een boete.

Volgens de arbeidstijdenwet mag een bemanningslid maximaal 14 uur werk per etmaal verrichten. Foto: Martens Multimedia

Meer dan 1.000 waarschuwingen gaf de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan binnenvaartschippers in 2022. 23 bedrijven ontvingen een boete voor in totaal 105 tekortkomingen. Bedrijven die in overtreding waren vulden onder meer het vaartijdenboek niet of onjuist in en hielden zich niet aan de rusttijden. De scheepsdocumenten bleken bij vrijwel alle bedrijven wel op orde.

Volgens de arbeidstijdenwet mag een bemanningslid maximaal 14 uur werk verrichten in elke periode van 24 uur. Ook mag er op een schip niet meer dan 42 uur per week in de nacht worden gewerkt.

Achteruitgang

De cijfers over 2022 zijn de meest recente van de ILT. 115 bedrijven werden dat jaar gecontroleerd. Het gaat om motorvrachtschepen, motortankschepen en duw- en sleepboten in de binnenvaart.

In 2021 controleerde de ILT 102 bedrijven via een bedrijfsinspectie, dat resulteerde in 687 waarschuwingen en 191 tekortkomingen waarvoor een boeterapport werd opgesteld. 24% van de bedrijven hield zich toen niet aan de regels voor de maximale vaart per 24 uur.

De inspectie ziet daarmee een achteruitgang in de naleving van de regels door bedrijven. En een toename van het risico op onveilige situaties bij het vervoer over binnenwateren. De ILT geeft dit als tips mee aan schippers: zorg voor voldoende bemanningsleden; neem de vaar- en rusttijden in acht; vul het vaartijdenboek juist in.

Tabel: ILT