Veilige toegang met de XS-ID van Secure Logistics

Brand Stories

Snel, eenvoudig én veilig toegang tot 110 locaties in de logistiek en industrie. Met de XS-ID van Secure Logistics verloopt het toegangsproces voor terminals en fabrieksterreinen een stuk efficiënter en betrouwbaarder. Het levert voordelen op voor de werknemers en werkgevers en voorkomt onder meer (identiteits)fraude en criminaliteit.

Secure Logistics - Frank de Krou
Foto: Vincent van Dordrecht
In deze editie van Brand Stories vertelt Secure Logistics over de XS-ID. Organisaties die veel te maken hebben met transport zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Bij veel locaties in de logistiek of industrie kunnen werknemers niet zomaar binnenlopen. Met moet zich bij de toegang identificeren en aantonen aan de toegangseisen te voldoen. Vaak zijn certificaten als VCA en ADR een vereiste. Om in een oogopslag te kunnen zien of iemand mag worden toegelaten tot een locatie, ontwikkelde Secure Logistics de XS-ID.

‘De XS-ID is een uniek identificatiemiddel waar niet alleen identiteitsgegevens, maar ook meer dan 500 certificaten en trainingen aan gekoppeld kunnen worden. Als de werknemer de XS-ID scant bij de toegangspoort, controleert de kaartlezer niet alleen de identiteit van die persoon, maar ook of hij over de juiste papieren beschikt’, vertelt Frank de Krou, Head of Commercial Affairs bij Secure Logistics. ‘Als je deel uitmaakt van de community van Secure Logistics, the Circle of Trust zoals wij dat noemen, weet je dat je identiteit gewaarborgd is en dat je zekerheid hebt over de bevoegdheden van de mensen die op je locatie komen.

Mensen lopen nu allemaal met een papiertje rond waarop wordt afgestempeld, en dat is super fraudegevoelig. Als je met een XS-ID bij een toegangspoort komt, dan wordt er niet meer gevraagd naar je papieren paspoort of ID, maar weet de acceptatie-locatie: dit is een betrouwbare identiteit.’

Inzetbaarheid

Met de XS-ID kunnen werknemers snel en veilig toegang krijgen tot 110 locaties in Nederland, België en Duitsland. Meer dan 4600 bedrijven hebben zich al aangesloten bij het platform. Werkgevers krijgen dankzij de XS-ID een beter overzicht van de inzetbaarheid van werknemers. Als bijvoorbeeld een transportbedrijf gevaarlijke stoffen wil vervoeren, kan de manager direct zien welke chauffeurs in het bezit zijn van het ADR-certificaat en dus geschikt zijn voor de rit.

‘De XS-ID zorgt ook voor een enorme veiligheid op de werkvloer. Voor monteurs bijvoorbeeld zijn naast een eventuele poortinstructie de Stipel, IPAF of CDR certificeringen belangrijk. Als je als monteur bij een van onze klanten werkt, dan weet je dat je maat die naast je staat te lassen z’n zaken ook op orde heeft’, legt De Krou uit. ‘Werkgevers en werknemers krijgen ook een melding als hun certificaten bijna verlopen zijn, zodat zij deze tijdig kunnen verlengen.’

De XS-ID, waarmee je een e-CMR digitaal kunt ondertekenen maar ook kan betalen, is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de transportsector. ‘Wij hebben 53.000 gebruikers, eigenlijk kan je in heel Nederland niet meer op een containerterminal komen zonder onze Cargocard.’

Biometrische check

‘De XS-ID heeft meerdere verschijningsvormen. Een app en diverse XS-ID Keys, zoals de CargoCard, Digital Safety Passport en PortKey. Eventueel met biometrische check middels fingervein of gezichtsherkenning’, zegt De Krou. Acceptatielocaties kunnen zelf kiezen hoe zwaar zij de beveiliging willen aanpakken. ‘Je kunt een app of XS-ID key accepteren zonder biometrische check, maar wij bieden dus ook hogere beveiligingsniveaus waarbij je ervoor kunt kiezen om met gezichtsherkenning of fingervein te werken. Bij een fingervein worden de aderen in je vinger gelezen en dat is nog veiliger dan alleen de vingerafdruk.’ Bij gezichtsherkenning gaat de gebruiker zelf akkoord dat zijn gezichts­template wordt geverifieerd om vervolgens toegang te krijgen. Hier wordt dus zonder database gewerkt. De gebruiker is 100% ‘in control’ van zijn data.

Privacy

Privacy en databescherming staan hoog in het vaandel bij Secure Logistics. ‘Belangrijk is dat niemand inzicht krijgt in de data die aan de XS-ID gekoppeld zijn. Als een gebruiker bijvoorbeeld de CargoCard bij een van de access points van Secure Logistics scant en voldoet aan de toegangseisen, onder andere geldigheid van certificaat of training, dan sturen wij een bericht naar het achterliggende TOS/GOS systeem dat alles klopt,’ legt De Krou uit. ‘Wij sturen dus geen aanvullende data. Deze certificaten en trainingen zijn alleen inzichtelijk voor de drager van de XS-ID en de werkgever, maar de eigenaar houdt altijd het alleenrecht over de gegevens. Werknemers kunnen irrelevante certificaten afschermen en alleen de noodzakelijke data delen. Werkgevers kunnen de certificaten wel bekijken als de werknemer daar toestemming voor geeft. Zo kunnen bedrijven snel bepalen welke persoon ze waar kunnen inzetten, omdat die persoon over de juiste papieren beschikt.’

AVG-proof

‘Wij werken volledig AVG-proof. Sterker nog, al voordat er sprake was van de AVG, werkten wij op basis van de AVG-regels. Veel bedrijven denken AVG-proof te werken, ze maken een kopietje van je paspoort of zetten gegevens in een excelletje bij HR. Maar het uitgangspunt is dat je persoonsgegevens niet langer mag bewaren dan noodzakelijk, iets dat niet wordt bijgehouden wanneer gegevens op deze manier worden verzameld. Wat noodzakelijk is, hangt bovendien af van de situatie. Vandaar dat je zelf moet vaststellen wat in jouw situatie passend is. Ons veiligheidssysteem voorziet daar volledig in. De werknemer, een chauffeur of een monteur, heeft de garantie dat zijn gegevens veilig en conform de AVG zijn opgeslagen. En de werkgever voldoet volledig aan de AVG-normen.’

De XS-ID is niet alleen veel veiliger, door de efficiëntere doorstroom besparen bedrijven ook een hoop geld. Secure Logistics rekende uit dat er in totaal meer dan 90 miljoen euro op jaarbasis wordt bespaard aan verloren arbeidsuren. ‘Hoe meer uur je effectief aan de slag bent, hoe duurzamer het is, en dan hebben wij het nog niet eens over de uitstoot van het vrachtverkeer dat door de korte stop aan de poort enorm wordt teruggebracht’, zegt De Krou.

Secure Logistics is onderdeel van belangenbehartiger Deltalinqs en biedt al meer dan 20 jaar veiligheid rondom identiteit en toegang, fysiek en digitaal.

Meer informatie via Secure Logistics.

Dit verhaal is aan u verteld door Secure Logistics

logo secure logistics

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact op.

Veilige toegang met de XS-ID van Secure Logistics | NT

Veilige toegang met de XS-ID van Secure Logistics

Brand Stories

Snel, eenvoudig én veilig toegang tot 110 locaties in de logistiek en industrie. Met de XS-ID van Secure Logistics verloopt het toegangsproces voor terminals en fabrieksterreinen een stuk efficiënter en betrouwbaarder. Het levert voordelen op voor de werknemers en werkgevers en voorkomt onder meer (identiteits)fraude en criminaliteit.

Secure Logistics - Frank de Krou
Foto: Vincent van Dordrecht
In deze editie van Brand Stories vertelt Secure Logistics over de XS-ID. Organisaties die veel te maken hebben met transport zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Bij veel locaties in de logistiek of industrie kunnen werknemers niet zomaar binnenlopen. Met moet zich bij de toegang identificeren en aantonen aan de toegangseisen te voldoen. Vaak zijn certificaten als VCA en ADR een vereiste. Om in een oogopslag te kunnen zien of iemand mag worden toegelaten tot een locatie, ontwikkelde Secure Logistics de XS-ID.

‘De XS-ID is een uniek identificatiemiddel waar niet alleen identiteitsgegevens, maar ook meer dan 500 certificaten en trainingen aan gekoppeld kunnen worden. Als de werknemer de XS-ID scant bij de toegangspoort, controleert de kaartlezer niet alleen de identiteit van die persoon, maar ook of hij over de juiste papieren beschikt’, vertelt Frank de Krou, Head of Commercial Affairs bij Secure Logistics. ‘Als je deel uitmaakt van de community van Secure Logistics, the Circle of Trust zoals wij dat noemen, weet je dat je identiteit gewaarborgd is en dat je zekerheid hebt over de bevoegdheden van de mensen die op je locatie komen.

Mensen lopen nu allemaal met een papiertje rond waarop wordt afgestempeld, en dat is super fraudegevoelig. Als je met een XS-ID bij een toegangspoort komt, dan wordt er niet meer gevraagd naar je papieren paspoort of ID, maar weet de acceptatie-locatie: dit is een betrouwbare identiteit.’

Inzetbaarheid

Met de XS-ID kunnen werknemers snel en veilig toegang krijgen tot 110 locaties in Nederland, België en Duitsland. Meer dan 4600 bedrijven hebben zich al aangesloten bij het platform. Werkgevers krijgen dankzij de XS-ID een beter overzicht van de inzetbaarheid van werknemers. Als bijvoorbeeld een transportbedrijf gevaarlijke stoffen wil vervoeren, kan de manager direct zien welke chauffeurs in het bezit zijn van het ADR-certificaat en dus geschikt zijn voor de rit.

‘De XS-ID zorgt ook voor een enorme veiligheid op de werkvloer. Voor monteurs bijvoorbeeld zijn naast een eventuele poortinstructie de Stipel, IPAF of CDR certificeringen belangrijk. Als je als monteur bij een van onze klanten werkt, dan weet je dat je maat die naast je staat te lassen z’n zaken ook op orde heeft’, legt De Krou uit. ‘Werkgevers en werknemers krijgen ook een melding als hun certificaten bijna verlopen zijn, zodat zij deze tijdig kunnen verlengen.’

De XS-ID, waarmee je een e-CMR digitaal kunt ondertekenen maar ook kan betalen, is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de transportsector. ‘Wij hebben 53.000 gebruikers, eigenlijk kan je in heel Nederland niet meer op een containerterminal komen zonder onze Cargocard.’

Biometrische check

‘De XS-ID heeft meerdere verschijningsvormen. Een app en diverse XS-ID Keys, zoals de CargoCard, Digital Safety Passport en PortKey. Eventueel met biometrische check middels fingervein of gezichtsherkenning’, zegt De Krou. Acceptatielocaties kunnen zelf kiezen hoe zwaar zij de beveiliging willen aanpakken. ‘Je kunt een app of XS-ID key accepteren zonder biometrische check, maar wij bieden dus ook hogere beveiligingsniveaus waarbij je ervoor kunt kiezen om met gezichtsherkenning of fingervein te werken. Bij een fingervein worden de aderen in je vinger gelezen en dat is nog veiliger dan alleen de vingerafdruk.’ Bij gezichtsherkenning gaat de gebruiker zelf akkoord dat zijn gezichts­template wordt geverifieerd om vervolgens toegang te krijgen. Hier wordt dus zonder database gewerkt. De gebruiker is 100% ‘in control’ van zijn data.

Privacy

Privacy en databescherming staan hoog in het vaandel bij Secure Logistics. ‘Belangrijk is dat niemand inzicht krijgt in de data die aan de XS-ID gekoppeld zijn. Als een gebruiker bijvoorbeeld de CargoCard bij een van de access points van Secure Logistics scant en voldoet aan de toegangseisen, onder andere geldigheid van certificaat of training, dan sturen wij een bericht naar het achterliggende TOS/GOS systeem dat alles klopt,’ legt De Krou uit. ‘Wij sturen dus geen aanvullende data. Deze certificaten en trainingen zijn alleen inzichtelijk voor de drager van de XS-ID en de werkgever, maar de eigenaar houdt altijd het alleenrecht over de gegevens. Werknemers kunnen irrelevante certificaten afschermen en alleen de noodzakelijke data delen. Werkgevers kunnen de certificaten wel bekijken als de werknemer daar toestemming voor geeft. Zo kunnen bedrijven snel bepalen welke persoon ze waar kunnen inzetten, omdat die persoon over de juiste papieren beschikt.’

AVG-proof

‘Wij werken volledig AVG-proof. Sterker nog, al voordat er sprake was van de AVG, werkten wij op basis van de AVG-regels. Veel bedrijven denken AVG-proof te werken, ze maken een kopietje van je paspoort of zetten gegevens in een excelletje bij HR. Maar het uitgangspunt is dat je persoonsgegevens niet langer mag bewaren dan noodzakelijk, iets dat niet wordt bijgehouden wanneer gegevens op deze manier worden verzameld. Wat noodzakelijk is, hangt bovendien af van de situatie. Vandaar dat je zelf moet vaststellen wat in jouw situatie passend is. Ons veiligheidssysteem voorziet daar volledig in. De werknemer, een chauffeur of een monteur, heeft de garantie dat zijn gegevens veilig en conform de AVG zijn opgeslagen. En de werkgever voldoet volledig aan de AVG-normen.’

De XS-ID is niet alleen veel veiliger, door de efficiëntere doorstroom besparen bedrijven ook een hoop geld. Secure Logistics rekende uit dat er in totaal meer dan 90 miljoen euro op jaarbasis wordt bespaard aan verloren arbeidsuren. ‘Hoe meer uur je effectief aan de slag bent, hoe duurzamer het is, en dan hebben wij het nog niet eens over de uitstoot van het vrachtverkeer dat door de korte stop aan de poort enorm wordt teruggebracht’, zegt De Krou.

Secure Logistics is onderdeel van belangenbehartiger Deltalinqs en biedt al meer dan 20 jaar veiligheid rondom identiteit en toegang, fysiek en digitaal.

Meer informatie via Secure Logistics.

Dit verhaal is aan u verteld door Secure Logistics

logo secure logistics

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact op.