25 jaar veiligheid in logistiek gevaarlijke stoffen: Special Cargo van generatie op generatie

Brand Story

Continuïteit en betrokkenheid. Dat zijn belangrijke waarden van familiebedrijf Special Cargo Services, internationale onderneming in logistiek van gevaarlijke stoffen. In 1998 opgericht door Huib den Dikken met zakelijk partner Hans van der Maat, heeft het bedrijf inmiddels zes vestigingen verspreid over Nederland, en één in de VS. Tien jaar geleden heeft zoon Erik het stokje van zijn vader Huib overgenomen. Wel met een opdracht: zorg voor continuïteit, om het bedrijf ooit – met dezelfde familiewaarden – door te geven aan de volgende generatie.

Saskia Rijkaart en Erik den Dikken: ‘We willen blijven groeien, maar altijd met de visie van onze vader in gedachten.’ Foto: Special Cargo Services
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Wat begon met een idee achterop een bier­viltje, ziet in december 1998 het levenslicht: Special Cargo Services. Huib verzorgt de operationele kant van het verzendklaar maken van gevaarlijke stoffen, Hans beheert de opleidingstak. ‘Want die twee kunnen niet zonder elkaar’, zegt zoon en directeur Erik den Dikken. ‘Als je met gevaarlijke stoffen werkt, is veiligheid van levensbelang. Daarvoor heb je gedegen kennis nodig, die Hans tot in de puntjes beheerst.’

De volgende generatie

In de loop van de jaren komen er steeds meer vestigingen bij, bijvoorbeeld in IJmuiden en Vlaardingen. In 2013 komt Erik, de tweede generatie Den Dikken, aan het roer: ‘Die groei wilde ik doorzetten, maar ik had daarbij wel een opdracht gekregen vanuit de familie: uitbreiden en verbreden van de dienstverlening is goed, maar behoud de goede zorg voor klant en medewerker, zodat je onze onderneming gezond kunt doorgeven aan de volgende generatie. Een belangrijke boodschap die in ons DNA zit en daarmee ook een belangrijke factor is in de strategische keuzes die gemaakt worden.’

Interne ambassadeurs

‘We zijn de afgelopen jaren heel snel gegroeid, met onder meer de oprichting van nieuwe vestigingen – in Schiphol-Rijk, Spijkenisse, Veenendaal, Europoort, en zelfs in Houston (Texas, red.) – en dan merk je hoe lastig het is om het familiegevoel vast te houden. Maar het verhaal van het familiebedrijf blijft verteld worden, en het is dan ook ontzettend mooi om te zien dat we veel interne ambassadeurs hebben binnen Special Cargo. Medewerkers die met passie het familiegevoel overdragen op de nieuwe lichting collega’s. Daar doen we het voor.’

Investeren in innovatie

‘Tegelijkertijd moeten we als familiebedrijf natuurlijk ook toekomstbestendig zijn’, vult Saskia Rijkaart aan, de zus van Erik. Zij geeft leiding aan het commerciële team van het bedrijf. ‘Daarom blijven we waar mogelijk met onze tijd meegaan. Verbreden van onze dienstverlening, bijvoorbeeld door de opleidingstak Special Cargo College op te richten. Investeren in innovaties, zoals ons digitale opleidingsportaal, nieuwe verpakkingstechnieken en een milieuvriendelijk wagenpark. Als serieuze speler in de logistieke markt willen we graag vernieuwend blijven en daarin voorop blijven lopen.’

Kernwaarde ‘deskundigheid’

In de ambitieuze groeistrategie van Special Cargo staan voor de komende jaren een verdubbeling van de omzet en nóg meer vestigingen op de planning. ‘Dit langs de lijnen van de kernwaarden van onze onderneming, waarden die we iedere dag willen uitdragen in ons werk’, zegt Erik.

Tekst gaat verder onder de foto.

‘Betrokkenheid, veiligheid, deskundigheid: dat zijn onze kernwaarden’. Foto: Special Cargo Services

‘Naast ‘betrokkenheid’ en ‘veiligheid’ is dat ook ‘deskundigheid’. Of het nu gaat om nationaal of internationaal transport, om lucht-, weg- of zeevervoer, onze medewerkers worden opgeleid tot echte experts in de werkzaamheden die ze uitvoeren. Dat is ook de kracht van de combinatie van onze operationele en onze opleidingstak. En met die deskundigheid ondersteunen we ook onze klanten in hun werk en in hun groei.’

Economische motor

Vader Huib, die samen met Erik en Saskia mede-eigenaar is, is niet meer actief in de organisatie, maar kijkt trots mee vanaf de zijlijn. ‘Wij zijn natuurlijk zijn kinderen, maar dat is Special Cargo ook. En het feit dat Erik en ik samenwerken binnen het familiebedrijf, is meer dan een bonus’, besluit Saskia.

Dit verhaal is aan u verteld door Special Cargo Services.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

25 jaar veiligheid in logistiek gevaarlijke stoffen: Special Cargo van generatie op generatie | NT

25 jaar veiligheid in logistiek gevaarlijke stoffen: Special Cargo van generatie op generatie

Brand Story

Continuïteit en betrokkenheid. Dat zijn belangrijke waarden van familiebedrijf Special Cargo Services, internationale onderneming in logistiek van gevaarlijke stoffen. In 1998 opgericht door Huib den Dikken met zakelijk partner Hans van der Maat, heeft het bedrijf inmiddels zes vestigingen verspreid over Nederland, en één in de VS. Tien jaar geleden heeft zoon Erik het stokje van zijn vader Huib overgenomen. Wel met een opdracht: zorg voor continuïteit, om het bedrijf ooit – met dezelfde familiewaarden – door te geven aan de volgende generatie.

Saskia Rijkaart en Erik den Dikken: ‘We willen blijven groeien, maar altijd met de visie van onze vader in gedachten.’ Foto: Special Cargo Services
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Wat begon met een idee achterop een bier­viltje, ziet in december 1998 het levenslicht: Special Cargo Services. Huib verzorgt de operationele kant van het verzendklaar maken van gevaarlijke stoffen, Hans beheert de opleidingstak. ‘Want die twee kunnen niet zonder elkaar’, zegt zoon en directeur Erik den Dikken. ‘Als je met gevaarlijke stoffen werkt, is veiligheid van levensbelang. Daarvoor heb je gedegen kennis nodig, die Hans tot in de puntjes beheerst.’

De volgende generatie

In de loop van de jaren komen er steeds meer vestigingen bij, bijvoorbeeld in IJmuiden en Vlaardingen. In 2013 komt Erik, de tweede generatie Den Dikken, aan het roer: ‘Die groei wilde ik doorzetten, maar ik had daarbij wel een opdracht gekregen vanuit de familie: uitbreiden en verbreden van de dienstverlening is goed, maar behoud de goede zorg voor klant en medewerker, zodat je onze onderneming gezond kunt doorgeven aan de volgende generatie. Een belangrijke boodschap die in ons DNA zit en daarmee ook een belangrijke factor is in de strategische keuzes die gemaakt worden.’

Interne ambassadeurs

‘We zijn de afgelopen jaren heel snel gegroeid, met onder meer de oprichting van nieuwe vestigingen – in Schiphol-Rijk, Spijkenisse, Veenendaal, Europoort, en zelfs in Houston (Texas, red.) – en dan merk je hoe lastig het is om het familiegevoel vast te houden. Maar het verhaal van het familiebedrijf blijft verteld worden, en het is dan ook ontzettend mooi om te zien dat we veel interne ambassadeurs hebben binnen Special Cargo. Medewerkers die met passie het familiegevoel overdragen op de nieuwe lichting collega’s. Daar doen we het voor.’

Investeren in innovatie

‘Tegelijkertijd moeten we als familiebedrijf natuurlijk ook toekomstbestendig zijn’, vult Saskia Rijkaart aan, de zus van Erik. Zij geeft leiding aan het commerciële team van het bedrijf. ‘Daarom blijven we waar mogelijk met onze tijd meegaan. Verbreden van onze dienstverlening, bijvoorbeeld door de opleidingstak Special Cargo College op te richten. Investeren in innovaties, zoals ons digitale opleidingsportaal, nieuwe verpakkingstechnieken en een milieuvriendelijk wagenpark. Als serieuze speler in de logistieke markt willen we graag vernieuwend blijven en daarin voorop blijven lopen.’

Kernwaarde ‘deskundigheid’

In de ambitieuze groeistrategie van Special Cargo staan voor de komende jaren een verdubbeling van de omzet en nóg meer vestigingen op de planning. ‘Dit langs de lijnen van de kernwaarden van onze onderneming, waarden die we iedere dag willen uitdragen in ons werk’, zegt Erik.

Tekst gaat verder onder de foto.

‘Betrokkenheid, veiligheid, deskundigheid: dat zijn onze kernwaarden’. Foto: Special Cargo Services

‘Naast ‘betrokkenheid’ en ‘veiligheid’ is dat ook ‘deskundigheid’. Of het nu gaat om nationaal of internationaal transport, om lucht-, weg- of zeevervoer, onze medewerkers worden opgeleid tot echte experts in de werkzaamheden die ze uitvoeren. Dat is ook de kracht van de combinatie van onze operationele en onze opleidingstak. En met die deskundigheid ondersteunen we ook onze klanten in hun werk en in hun groei.’

Economische motor

Vader Huib, die samen met Erik en Saskia mede-eigenaar is, is niet meer actief in de organisatie, maar kijkt trots mee vanaf de zijlijn. ‘Wij zijn natuurlijk zijn kinderen, maar dat is Special Cargo ook. En het feit dat Erik en ik samenwerken binnen het familiebedrijf, is meer dan een bonus’, besluit Saskia.

Dit verhaal is aan u verteld door Special Cargo Services.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.