Scania bouwt in Zweedse fabriek alleen nog e-trucks

Brand Story

Scania bracht onlangs zijn nieuwe generatie e-trucks op de markt. Met een actieradius tot bijna 400 kilometer brengt die ook elektrisch regionaal vervoer binnen handbereik. De nieuwe vrachtwagens komen uit de Zweedse fabriek van Scania in Södertälje, die na een grondige verbouwing een productiecapaciteit tot zo’n 15.000 e-trucks per jaar zal krijgen.

‘De verschuiving naar geëlektrificeerde oplossingen is de grootste transfor­ma­tie in de geschiedenis van het transport’. Foto: Scania
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

In de vernieuwde assemblagefabriek in Södertälje zal de productie jaarlijks gestaag stijgen op basis van de vraag vanuit de markt, vertelt directeur e-mobility bij Scania Benelux, Bas van der Zanden. ‘Afhankelijk van de vraag zullen de komende jaren ook de andere productielocaties worden ingericht voor de productie van elektrische vrachtwagens.’

Verder heeft Scania 1,5 miljard SEK geïnvesteerd in een batterijfabriek, die inmiddels operationeel is. In deze assemblagelocatie, die eveneens in het Zweedse Södertälje is gevestigd, worden de batterijcellen samengevoegd tot modules en batterijpakketten. Scania gebruikt daarvoor batterijcellen van de Zweedse fabrikant Northvolt.

Levensduur

De intensieve samenwerking met Northvolt heeft verder als voordeel dat het hele accusysteem vanaf de grond voor de e-trucks van Scania ontwikkeld kon worden. ‘Dat levert veel efficiëntievoordelen op’, constateert Van der Zanden. ‘Een van de belangrijkste voordelen van onze batterijen is de laadkarakteristiek. De batterijen hebben een levensduur om onze vrachtwagens 1,5 miljoen kilometer van stroom te voorzien.’

Scania levert inmiddels e-trucks voor zowel de stadsdistributie als het middenlangeafstandssegment. ‘We elektrificeren van binnen naar buiten en beginnen waar de vraag het grootst is: in de stadsdistributie’, zegt Van der Zanden. ‘Dit najaar zijn we ook de serieproductie gestart voor elektrisch regionaal vervoer. Trekkers zijn hierin een belangrijke toepassing. Dat zijn vrachtwagens met een actieradius tot ongeveer 400 kilometer.’

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de vernieuwde assemblagefabriek in Södertälje zal de productie jaarlijks gestaag stijgen op basis van de vraag vanuit de mark. Foto: Scania

‘De volgende stap is elektrificering van het langeafstandsvervoer’, zegt Van der Zanden. Tegen 2025 verwacht Scania de maximale batterijcapaciteit op te schroeven van de huidige 624 kilo­wattuur naar 700 of zelfs 800 kilowatt­uur. ‘Dan is het overgrote deel van de transporten die met een dieseltruck uitgevoerd worden ook mogelijk met een elektrisch voertuig.’

‘In 2030 verwachten wij dat 50% van onze verkoop een elektrisch voertuig zal zijn’, vervolgt Van der Zanden. ‘De meeste transport-toepassingen zullen dan ook te elektrificeren zijn. De verschuiving naar geëlektrificeerde oplossingen is de grootste transformatie in de geschiedenis van het transport.’

Stijgende lijn

Scania ziet volgens Van der Zanden de vraag naar zero-emissietrucks snel toenemen. ‘Onze klanten zijn zeer geïnteresseerd in deze ontwikkeling en het aantal bestellingen volgen in een stijgende lijn. De business case voor de klant is allesbepalend. De recente rondes van de AanZET-subsidie hebben fors bijgedragen om die case rond te krijgen. Ook zullen de zero-emissiezones in de binnensteden de elektrificering aanjagen.’

Dit verhaal is aan u verteld door Scania.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Scania bouwt in Zweedse fabriek alleen nog e-trucks | NT

Scania bouwt in Zweedse fabriek alleen nog e-trucks

Brand Story

Scania bracht onlangs zijn nieuwe generatie e-trucks op de markt. Met een actieradius tot bijna 400 kilometer brengt die ook elektrisch regionaal vervoer binnen handbereik. De nieuwe vrachtwagens komen uit de Zweedse fabriek van Scania in Södertälje, die na een grondige verbouwing een productiecapaciteit tot zo’n 15.000 e-trucks per jaar zal krijgen.

‘De verschuiving naar geëlektrificeerde oplossingen is de grootste transfor­ma­tie in de geschiedenis van het transport’. Foto: Scania
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

In de vernieuwde assemblagefabriek in Södertälje zal de productie jaarlijks gestaag stijgen op basis van de vraag vanuit de markt, vertelt directeur e-mobility bij Scania Benelux, Bas van der Zanden. ‘Afhankelijk van de vraag zullen de komende jaren ook de andere productielocaties worden ingericht voor de productie van elektrische vrachtwagens.’

Verder heeft Scania 1,5 miljard SEK geïnvesteerd in een batterijfabriek, die inmiddels operationeel is. In deze assemblagelocatie, die eveneens in het Zweedse Södertälje is gevestigd, worden de batterijcellen samengevoegd tot modules en batterijpakketten. Scania gebruikt daarvoor batterijcellen van de Zweedse fabrikant Northvolt.

Levensduur

De intensieve samenwerking met Northvolt heeft verder als voordeel dat het hele accusysteem vanaf de grond voor de e-trucks van Scania ontwikkeld kon worden. ‘Dat levert veel efficiëntievoordelen op’, constateert Van der Zanden. ‘Een van de belangrijkste voordelen van onze batterijen is de laadkarakteristiek. De batterijen hebben een levensduur om onze vrachtwagens 1,5 miljoen kilometer van stroom te voorzien.’

Scania levert inmiddels e-trucks voor zowel de stadsdistributie als het middenlangeafstandssegment. ‘We elektrificeren van binnen naar buiten en beginnen waar de vraag het grootst is: in de stadsdistributie’, zegt Van der Zanden. ‘Dit najaar zijn we ook de serieproductie gestart voor elektrisch regionaal vervoer. Trekkers zijn hierin een belangrijke toepassing. Dat zijn vrachtwagens met een actieradius tot ongeveer 400 kilometer.’

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de vernieuwde assemblagefabriek in Södertälje zal de productie jaarlijks gestaag stijgen op basis van de vraag vanuit de mark. Foto: Scania

‘De volgende stap is elektrificering van het langeafstandsvervoer’, zegt Van der Zanden. Tegen 2025 verwacht Scania de maximale batterijcapaciteit op te schroeven van de huidige 624 kilo­wattuur naar 700 of zelfs 800 kilowatt­uur. ‘Dan is het overgrote deel van de transporten die met een dieseltruck uitgevoerd worden ook mogelijk met een elektrisch voertuig.’

‘In 2030 verwachten wij dat 50% van onze verkoop een elektrisch voertuig zal zijn’, vervolgt Van der Zanden. ‘De meeste transport-toepassingen zullen dan ook te elektrificeren zijn. De verschuiving naar geëlektrificeerde oplossingen is de grootste transformatie in de geschiedenis van het transport.’

Stijgende lijn

Scania ziet volgens Van der Zanden de vraag naar zero-emissietrucks snel toenemen. ‘Onze klanten zijn zeer geïnteresseerd in deze ontwikkeling en het aantal bestellingen volgen in een stijgende lijn. De business case voor de klant is allesbepalend. De recente rondes van de AanZET-subsidie hebben fors bijgedragen om die case rond te krijgen. Ook zullen de zero-emissiezones in de binnensteden de elektrificering aanjagen.’

Dit verhaal is aan u verteld door Scania.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.