Cosco: ‘Hier in Rotterdam is persoonlijk contact nog altijd het belangrijkst’

Brand Story

Hoewel COSCO een groot Chinees conglomeraat is, valt daar in het Rotterdamse kantoor van de rederij weinig van te merken. ‘Als iemand ons belt, krijgt deze altijd direct een collega aan de lijn’, vertelt Michelle Spoel, teamleader Booking bij COSCO Rotterdam, die al bijna 20 jaar bij de rederij werkt.

Michelle Spoel, Glino Karjadi en Jessica Baak. Foto: Cosco
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

‘Een container brengen van A naar B, dat kunnen natuurlijk meer carriers dan alleen wij. In principe doet iedereen hetzelfde. Maar ik durf wel te zeggen dat bij ons persoonlijk contact en aandacht voor de klant een hogere prioriteit heeft dan bij de rest van de markt. Je kunt je als rederij echt onderscheiden met een flexibele logistieke planning en goede klantenservice’, voegt ze eraan toe.

Nederlandse klanten

Die meerwaarde begint al helemaal vooraan in het proces, valt outside sales collega Glino Karjadi van sales & marketing haar bij. Hij werkt nu bijna vier jaar bij COSCO in Rotterdam en zijn taak is lading van Nederlandse klanten aan boord te krijgen.

‘Natuurlijk is het belangrijk als carrier dat je jezelf ook aanbiedt via een digitaal platform. Je ziet een trend dat carriers en hoofdkantoren graag die kant op bewegen. Digitale boekingen zijn misschien wel efficiënter, maar je mist wel face2face-contacten. En ik geloof dat hier in het Rotterdamse persoonlijk contact nog altijd het belangrijkste is in het opbouwen van relaties. Een verlader moet je zijn lading ook gunnen. Hij waardeert het als je regelmatig even belt, langs komt of vraagt hoe het gaat. Natuurlijk moet je daarna wel leveren, gelukkig hebben wij een goed team achter ons zodat we gemaakte afspraken altijd nakomen.’

Energie

Daar springt Michelle Spoel verder op in. ‘Wij als bookingteam zorgen ervoor dat de container in het systeem verwerkt wordt. En we organiseren, indien nodig, de first- en last mile per truck, trein of barge. Het leukste aan mijn werk vind ik eigenlijk het moment wanneer er een probleem ontstaat, want dan kan ik dat oplossen. De scheepvaart is namelijk een dynamische en uitdagende wereld die constant in beweging is. Het kan bijvoorbeeld wel eens gebeuren dat een container niet is vrijgesteld en het al vijf uur is geweest. Dan zijn de meeste mensen al naar huis, maar de chauffeur staat nog op het depot. Na verloop van tijd ken je overal wel mensen die je kunt bellen om te regelen dat de container toch alsnog wordt vrijgesteld en de chauffeur met de lading kan vertrekken. Daar krijg ik energie van.’

Papier

‘Het is belangrijk dat wij hier in Rotterdam goed het overzicht houden van de lading’, voegt Spoel eraan toe. ‘Soms zijn er best veel factoren en verschillende afdelingen bij betrokken. Dan is het wel handig als je een goede band hebt met collega’s en weet bij wie je terecht kan. Uiteindelijk moet alles een groen vinkje krijgen; alles is dan gedaan. De documentatie is in orde en de container is daadwerkelijk aan boord geladen.’

Daar is onder meer Jessica Baak voor verantwoordelijk. Ze werkt nu zo’n 17 jaar bij de Rotterdamse vestiging van de rederij als manager Documentation & Outward Operations. En hoewel tegenwoordig veel processen gedigitaliseerd zijn, werkt een fysiek papier volgens Baak soms toch beter.

‘Zo printen we op dit moment nog altijd de Bills of Lading op papier uit. Die moet bij de container aanwezig zijn bij het ophalen van de lading. We zijn al wel aan het testen met een elektronische Bill of Lading, maar dat blijkt in de praktijk toch lastig. Zo is het gebruik van een digitale versie niet bij alle douanes toegestaan. En het blijft toch een fysiek waardepapier voor de klant. Als jij de BL in je handen hebt, kun je aantonen dat het jouw container is en mag je die uithalen. Voor veel partijen voelt dat misschien nog wat tastbaarder en veiliger, hoewel dat misschien niet altijd terecht is. Ik snap dat op zich wel, zo print ik ook nog altijd e-tickets uit.’

Weena

In het Rotterdamse kantoor van COSCO Shipping Lines aan het Weena werken nu zo’n 150 mensen. Vanuit het hoofdkantoor in Shanghai krijgen ze de beschikking over de IT-systemen en prijslijsten. De sales en ondersteunende operaties gebeuren allemaal vanuit Rotterdam. Dit zorgt ook voor een vlottere communicatie met de klanten.

Karjadi: ‘Het meeste contact met collega’s in China vindt plaats per mail. Ze zitten daar natuurlijk in een andere tijdzone. Hier in Rotterdam vallen we ook echt onder de Nederlandse cultuur. Als een collega het ergens niet mee eens is, koppelt hij dat terug, ook al is het aan zijn chef. Natuurlijk wel met een goede onderbouwing. Dat zijn ze in China waarschijnlijk niet altijd gewend. We hebben uiteraard wel te maken met richtlijnen vanuit het hoofdkantoor, maar toch voelt het alsof wij Rotterdammers een zelfstandige divisie binnen het COSCO-concern zijn.’

Dit verhaal is aan u verteld door Cosco.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Cosco: ‘Hier in Rotterdam is persoonlijk contact nog altijd het belangrijkst’ | NT

Cosco: ‘Hier in Rotterdam is persoonlijk contact nog altijd het belangrijkst’

Brand Story

Hoewel COSCO een groot Chinees conglomeraat is, valt daar in het Rotterdamse kantoor van de rederij weinig van te merken. ‘Als iemand ons belt, krijgt deze altijd direct een collega aan de lijn’, vertelt Michelle Spoel, teamleader Booking bij COSCO Rotterdam, die al bijna 20 jaar bij de rederij werkt.

Michelle Spoel, Glino Karjadi en Jessica Baak. Foto: Cosco
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

‘Een container brengen van A naar B, dat kunnen natuurlijk meer carriers dan alleen wij. In principe doet iedereen hetzelfde. Maar ik durf wel te zeggen dat bij ons persoonlijk contact en aandacht voor de klant een hogere prioriteit heeft dan bij de rest van de markt. Je kunt je als rederij echt onderscheiden met een flexibele logistieke planning en goede klantenservice’, voegt ze eraan toe.

Nederlandse klanten

Die meerwaarde begint al helemaal vooraan in het proces, valt outside sales collega Glino Karjadi van sales & marketing haar bij. Hij werkt nu bijna vier jaar bij COSCO in Rotterdam en zijn taak is lading van Nederlandse klanten aan boord te krijgen.

‘Natuurlijk is het belangrijk als carrier dat je jezelf ook aanbiedt via een digitaal platform. Je ziet een trend dat carriers en hoofdkantoren graag die kant op bewegen. Digitale boekingen zijn misschien wel efficiënter, maar je mist wel face2face-contacten. En ik geloof dat hier in het Rotterdamse persoonlijk contact nog altijd het belangrijkste is in het opbouwen van relaties. Een verlader moet je zijn lading ook gunnen. Hij waardeert het als je regelmatig even belt, langs komt of vraagt hoe het gaat. Natuurlijk moet je daarna wel leveren, gelukkig hebben wij een goed team achter ons zodat we gemaakte afspraken altijd nakomen.’

Energie

Daar springt Michelle Spoel verder op in. ‘Wij als bookingteam zorgen ervoor dat de container in het systeem verwerkt wordt. En we organiseren, indien nodig, de first- en last mile per truck, trein of barge. Het leukste aan mijn werk vind ik eigenlijk het moment wanneer er een probleem ontstaat, want dan kan ik dat oplossen. De scheepvaart is namelijk een dynamische en uitdagende wereld die constant in beweging is. Het kan bijvoorbeeld wel eens gebeuren dat een container niet is vrijgesteld en het al vijf uur is geweest. Dan zijn de meeste mensen al naar huis, maar de chauffeur staat nog op het depot. Na verloop van tijd ken je overal wel mensen die je kunt bellen om te regelen dat de container toch alsnog wordt vrijgesteld en de chauffeur met de lading kan vertrekken. Daar krijg ik energie van.’

Papier

‘Het is belangrijk dat wij hier in Rotterdam goed het overzicht houden van de lading’, voegt Spoel eraan toe. ‘Soms zijn er best veel factoren en verschillende afdelingen bij betrokken. Dan is het wel handig als je een goede band hebt met collega’s en weet bij wie je terecht kan. Uiteindelijk moet alles een groen vinkje krijgen; alles is dan gedaan. De documentatie is in orde en de container is daadwerkelijk aan boord geladen.’

Daar is onder meer Jessica Baak voor verantwoordelijk. Ze werkt nu zo’n 17 jaar bij de Rotterdamse vestiging van de rederij als manager Documentation & Outward Operations. En hoewel tegenwoordig veel processen gedigitaliseerd zijn, werkt een fysiek papier volgens Baak soms toch beter.

‘Zo printen we op dit moment nog altijd de Bills of Lading op papier uit. Die moet bij de container aanwezig zijn bij het ophalen van de lading. We zijn al wel aan het testen met een elektronische Bill of Lading, maar dat blijkt in de praktijk toch lastig. Zo is het gebruik van een digitale versie niet bij alle douanes toegestaan. En het blijft toch een fysiek waardepapier voor de klant. Als jij de BL in je handen hebt, kun je aantonen dat het jouw container is en mag je die uithalen. Voor veel partijen voelt dat misschien nog wat tastbaarder en veiliger, hoewel dat misschien niet altijd terecht is. Ik snap dat op zich wel, zo print ik ook nog altijd e-tickets uit.’

Weena

In het Rotterdamse kantoor van COSCO Shipping Lines aan het Weena werken nu zo’n 150 mensen. Vanuit het hoofdkantoor in Shanghai krijgen ze de beschikking over de IT-systemen en prijslijsten. De sales en ondersteunende operaties gebeuren allemaal vanuit Rotterdam. Dit zorgt ook voor een vlottere communicatie met de klanten.

Karjadi: ‘Het meeste contact met collega’s in China vindt plaats per mail. Ze zitten daar natuurlijk in een andere tijdzone. Hier in Rotterdam vallen we ook echt onder de Nederlandse cultuur. Als een collega het ergens niet mee eens is, koppelt hij dat terug, ook al is het aan zijn chef. Natuurlijk wel met een goede onderbouwing. Dat zijn ze in China waarschijnlijk niet altijd gewend. We hebben uiteraard wel te maken met richtlijnen vanuit het hoofdkantoor, maar toch voelt het alsof wij Rotterdammers een zelfstandige divisie binnen het COSCO-concern zijn.’

Dit verhaal is aan u verteld door Cosco.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.