Logistiek staat nooit stil, Softpak ook niet!

Brand Story

‘Veranderingen in de logistiek, veiligheid en wet- en regelgeving dwingen onze klanten om snel te schakelen.’ Aniel Badri, managing director van Softpak, zet komend jaar in op slimmere en toegankelijkere software. ‘Hoe ingewikkelder processen worden, hoe groter onze uitdaging om dat begrijpelijk en werkbaar te houden voor onze klanten.’ Een vooruitblik naar nieuwe ontwikkelingen, plus een terugblik op een succesvol afgelopen jaar.

Illustratie: Softpak
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Welke ontwikkelingen verwacht u voor de sector?

‘Ik zie vier grote ontwikkelingen waar havengerelateerde bedrijven mee te maken krijgen. Kernwoorden zijn wet- en regelgeving, verbetering en veiligheid. De eerste ontwikkeling is de impact van het nieuwe DMS, waardoor de vereenvoudigde aangifteprocedure vervalt. Softpak helpt zijn klanten met de invoering van het Aanbrengbericht IAA ter vervanging van de DEN-regeling.’

Wat is de tweede ontwikkeling?

‘Softpak zet meer in op integraties met diverse webdiensten, zoals Dockflow. Dockflow beheert connecties met de bekende rederijen, containerterminals en GPS-trackers. Wanneer een B/L bekend is, kan Dockflow relevante informatie doorzetten naar ons systeem.’

Kunt u een voorbeeld van toegenomen veiligheid noemen?

‘In samenwerking met Portbase, het Port Community Systeem van Havenbedrijf Rotterdam, realiseren we dat het uithalen van containers veiliger gaat worden. Containers worden dan digitaal vrijgesteld en niet meer via een pincode. Chauffeurs konden bijvoorbeeld onder druk worden gezet om hun pincode af te geven. In de nieuwe situatie kan dat niet meer.’

Zijn er nog meer ontwikkelingen van belang voor het bedrijfsleven?

‘Om oneerlijke concurrentie door bedrijven van buiten de EU die het met de ­milieumaatregelen niet zo nauw nemen tegen te gaan, legt de EU vanaf volgend jaar de zogenaamde CBAM op: het Carbon Border Adjustment Mechanism. In eerste instantie krijgen bedrijven een rapportageplicht, later gaan importeurs heffingen betalen op hun importaangifte. Daar hebben we met onze software nu al op voorgesorteerd.’

Het uithalen van containers wordt veiliger gemaakt. Foto: Shutterstock

‘Komend jaar komen er nieuwe douanesystemen, zoals NCTS 5. De vele veranderingen maken het niet eenvoudig voor onze klanten, maar wij spelen hier op in om alles toegankelijk te houden. En dat vormt het bruggetje naar het afgelopen jaar, want daarin hebben we ook onze klanten terzijde gestaan met het ontzorgen. We hebben afgelopen jaar maar liefst 200 klanten overgezet van AGS naar DMS.’

Softpak is het afgelopen jaar overgenomen door de grotere branchegenoot Organi, waarmee de organisatie drie keer zo groot werd. Softpak blijft wel onder eigen naam de specifieke software voor havengerelateerde bedrijven ontwikkelen.

Dit verhaal is aan u verteld door Softpak.

Scan voor de Softpak Roadmap.

‘Kernwoorden zijn veiligheid, vertrouwen en verbetering’

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Logistiek staat nooit stil, Softpak ook niet! | NT

Logistiek staat nooit stil, Softpak ook niet!

Brand Story

‘Veranderingen in de logistiek, veiligheid en wet- en regelgeving dwingen onze klanten om snel te schakelen.’ Aniel Badri, managing director van Softpak, zet komend jaar in op slimmere en toegankelijkere software. ‘Hoe ingewikkelder processen worden, hoe groter onze uitdaging om dat begrijpelijk en werkbaar te houden voor onze klanten.’ Een vooruitblik naar nieuwe ontwikkelingen, plus een terugblik op een succesvol afgelopen jaar.

Illustratie: Softpak
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Welke ontwikkelingen verwacht u voor de sector?

‘Ik zie vier grote ontwikkelingen waar havengerelateerde bedrijven mee te maken krijgen. Kernwoorden zijn wet- en regelgeving, verbetering en veiligheid. De eerste ontwikkeling is de impact van het nieuwe DMS, waardoor de vereenvoudigde aangifteprocedure vervalt. Softpak helpt zijn klanten met de invoering van het Aanbrengbericht IAA ter vervanging van de DEN-regeling.’

Wat is de tweede ontwikkeling?

‘Softpak zet meer in op integraties met diverse webdiensten, zoals Dockflow. Dockflow beheert connecties met de bekende rederijen, containerterminals en GPS-trackers. Wanneer een B/L bekend is, kan Dockflow relevante informatie doorzetten naar ons systeem.’

Kunt u een voorbeeld van toegenomen veiligheid noemen?

‘In samenwerking met Portbase, het Port Community Systeem van Havenbedrijf Rotterdam, realiseren we dat het uithalen van containers veiliger gaat worden. Containers worden dan digitaal vrijgesteld en niet meer via een pincode. Chauffeurs konden bijvoorbeeld onder druk worden gezet om hun pincode af te geven. In de nieuwe situatie kan dat niet meer.’

Zijn er nog meer ontwikkelingen van belang voor het bedrijfsleven?

‘Om oneerlijke concurrentie door bedrijven van buiten de EU die het met de ­milieumaatregelen niet zo nauw nemen tegen te gaan, legt de EU vanaf volgend jaar de zogenaamde CBAM op: het Carbon Border Adjustment Mechanism. In eerste instantie krijgen bedrijven een rapportageplicht, later gaan importeurs heffingen betalen op hun importaangifte. Daar hebben we met onze software nu al op voorgesorteerd.’

Het uithalen van containers wordt veiliger gemaakt. Foto: Shutterstock

‘Komend jaar komen er nieuwe douanesystemen, zoals NCTS 5. De vele veranderingen maken het niet eenvoudig voor onze klanten, maar wij spelen hier op in om alles toegankelijk te houden. En dat vormt het bruggetje naar het afgelopen jaar, want daarin hebben we ook onze klanten terzijde gestaan met het ontzorgen. We hebben afgelopen jaar maar liefst 200 klanten overgezet van AGS naar DMS.’

Softpak is het afgelopen jaar overgenomen door de grotere branchegenoot Organi, waarmee de organisatie drie keer zo groot werd. Softpak blijft wel onder eigen naam de specifieke software voor havengerelateerde bedrijven ontwikkelen.

Dit verhaal is aan u verteld door Softpak.

Scan voor de Softpak Roadmap.

‘Kernwoorden zijn veiligheid, vertrouwen en verbetering’

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.