Maar alle toehoorders kregen ook te horen dat de transportsector wel wat innovatiever kan. Jeff Gaspersz, hoogleraar Innovatie Management op Nyenrode, hield een pleidooi om meer inspiratie op te doen bij andere bedrijfstakken. ‘Kruisbestuiving met andere sectoren zorgt voor innovatie in de transport. Zo heeft het Oogziekenhuis gekeken naar hoe KLM de passagierslogistiek aanpakt. Bepaalde aspecten daarvan hebben ze overgenomen en zo konden ze de wachtlijsten in het ziekenhuis drastisch naar beneden brengen. Zo kan de transportsector ook van totaal andere branches leren. Help elkaar en deel kennis. Hou niet alles voor jezelf. Daar kom je niet verder mee.’
Gaspersz heeft een belangrijk punt. Zijn pleidooi geldt niet alleen voor sectoren onderling, maar ook binnen de sector zelf en zelfs binnen de transportbedrijven wordt er intern nog weinig kennis gedeeld.
Veel organisaties en managers willen geen kennis delen. Zij willen met een kleine club het beleid bepalen. Dat wordt medegedeeld en dat is het. Kennisdelen is gevaarlijk en bedreigend wegens de concurrentie en de positie van het management, denkt men nog veelal. Men is bang de controle te verliezen.
Maar dat is achterhaald. Je raakt nu eerder achterop als je gesloten blijft. Als je de dingen in een klein clubje blijft bedenken, gebruik je maar een fractie van de kennis van je organisatie en ga je het niet meer redden in deze concurrerende tijd.
Bij een transportbedrijf in crisis breng je het veel verder als je iedereen binnen de organisatie een stem geeft. Als directie kun je bijvoorbeeld verschillende scenario’s uitdenken als nieuwe strategie. Leg het voor aan alle medewerkers en laat iedereen erop reageren. En misschien heeft die ene medewerker ook nog wel dat super briljante idee.
Het voordeel is dat je uiteindelijk wellicht een veel betere strategie geformuleerd krijgt en dat iedereen zich betrokkener voelt binnen de organisatie. En er ontstaat direct een groter draagvlak voor het nieuwe beleid. Medewerkers krijgen zo ook de gelegenheid na te denken over zaken die niet bij hun functie horen. Ook dat verhoogt de betrokkenheid, de motivatie, de productiviteit en dus de omzet.
Harald Roelofs
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?