Onthoud die naam: ‘Fremantle Highway’

TON & teu

Onlangs werd de voorpagina van NRC ingenomen door de car carrier ‘Fremantle Highway’ wegens het niet functioneren van reddingshelikopters. Maar toen ik de vraag opwierp hoe dat brandende autoschip ook alweer heette, konden drie collega’s de naam ‘Fremantle Highway’ niet reproduceren. Vertegenwoordigers van de pers die mij belden, hadden het dan weer over ‘dat brandende containerschip boven de Waddeneilanden’. De naam ‘Fremantle Highway’ beklijft niet, in tegenstelling tot ‘Ever Given’ of ‘MSC Zoe’. En onlangs at ik nog een coupe ‘Exxon Valdez’: bolletjes vanille-ijs bedekt met een dikke laag donkere chocoladesaus. Zelf ben ik van de generatie ‘Torrey Canyon’.

Nu is Fremantle een onbeduidend voorstadje van Perth in Australië – wel in het bezit van een haven. Op de informatieve website van Fremantle Ports staat dat in 2021-22, naast 792.000 containers, 94.000 auto’s werden overgeslagen. De naam van het schip duidt daarmee op een maritieme highway tussen Azië en Australië, want in Fremantle zelf zijn geen snelwegen te bekennen.

De pers wilde weten wat ik van dat brandende ‘containerschip’ vond. In een voorgesprek voor een radio-interview stelde ik dat sprake was van een belangrijke ontwikkeling, die een trendbreuk in de wereldhandel zichtbaar maakte, namelijk het toegenomen transport van duurzame energiedragers zoals batterijen en waterstof. Er wordt aangenomen dat de brand ontstond in de batterijen van elektrische auto’s aan boord. Energiedragers met andere karakteristieken dan de traditionele fossiele energiedragers, onder meer qua brandbaarheid. Door deze nieuwe producten gewoon tussen traditionele lading te vervoeren, worden er risico’s genomen.

Wat zijn de risico’s van het vervoer van batterijen op een containerschip van 24.233 TEU? Illustratief zijn recente cijfers van de Chinese export: een dramatische daling van vrijwel alle goederensoorten, maar met twee uitzonderingen: een sterke groei van elektrische auto’s en van lithium-ion batterijen.

Dat alle typen lading op één hoop op een schip worden gegooid, is daarmee riskant. Is mede door de ramp met de ‘Fremantle Highway’ het dedicated batterij- en elektrische autovervoer aanstaande? Is de ‘Fremantle High­way’ de kanarie-in-de-kolenmijn? Dat radio-interview werd overigens afgezegd. De rentree van Henk Krol in de Nederlandse politiek was even belangrijker.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Onthoud die naam: ‘Fremantle Highway’ | NT

Onthoud die naam: ‘Fremantle Highway’

TON & teu

Onlangs werd de voorpagina van NRC ingenomen door de car carrier ‘Fremantle Highway’ wegens het niet functioneren van reddingshelikopters. Maar toen ik de vraag opwierp hoe dat brandende autoschip ook alweer heette, konden drie collega’s de naam ‘Fremantle Highway’ niet reproduceren. Vertegenwoordigers van de pers die mij belden, hadden het dan weer over ‘dat brandende containerschip boven de Waddeneilanden’. De naam ‘Fremantle Highway’ beklijft niet, in tegenstelling tot ‘Ever Given’ of ‘MSC Zoe’. En onlangs at ik nog een coupe ‘Exxon Valdez’: bolletjes vanille-ijs bedekt met een dikke laag donkere chocoladesaus. Zelf ben ik van de generatie ‘Torrey Canyon’.

Nu is Fremantle een onbeduidend voorstadje van Perth in Australië – wel in het bezit van een haven. Op de informatieve website van Fremantle Ports staat dat in 2021-22, naast 792.000 containers, 94.000 auto’s werden overgeslagen. De naam van het schip duidt daarmee op een maritieme highway tussen Azië en Australië, want in Fremantle zelf zijn geen snelwegen te bekennen.

De pers wilde weten wat ik van dat brandende ‘containerschip’ vond. In een voorgesprek voor een radio-interview stelde ik dat sprake was van een belangrijke ontwikkeling, die een trendbreuk in de wereldhandel zichtbaar maakte, namelijk het toegenomen transport van duurzame energiedragers zoals batterijen en waterstof. Er wordt aangenomen dat de brand ontstond in de batterijen van elektrische auto’s aan boord. Energiedragers met andere karakteristieken dan de traditionele fossiele energiedragers, onder meer qua brandbaarheid. Door deze nieuwe producten gewoon tussen traditionele lading te vervoeren, worden er risico’s genomen.

Wat zijn de risico’s van het vervoer van batterijen op een containerschip van 24.233 TEU? Illustratief zijn recente cijfers van de Chinese export: een dramatische daling van vrijwel alle goederensoorten, maar met twee uitzonderingen: een sterke groei van elektrische auto’s en van lithium-ion batterijen.

Dat alle typen lading op één hoop op een schip worden gegooid, is daarmee riskant. Is mede door de ramp met de ‘Fremantle Highway’ het dedicated batterij- en elektrische autovervoer aanstaande? Is de ‘Fremantle High­way’ de kanarie-in-de-kolenmijn? Dat radio-interview werd overigens afgezegd. De rentree van Henk Krol in de Nederlandse politiek was even belangrijker.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement