‘a.s.r. houdt transport verzekerbaar’

NT Oliebollen Special 2022

De lage waterstanden afgelopen zomer, de Oekraïneoorlog, mogelijke krimp op Schiphol, maar ook de elektrificatie van wagenparken en de huidige inflatie – de transportwereld is voortdurend onderhevig aan veranderingen en uitdagingen. Mathijs Meliono, specialist transportverzekeringen bij a.s.r., volgt met zijn 35 jaar ervaring alle ontwikkelingen en staat de klant met zijn team continu als sparringpartner bij. ‘We houden het verzekerbaar voor onze klant, dat is ons uitgangspunt.’

Mathijs Meliono is specialist transportverzekeringen bij a.s.r. Foto: a.s.r.
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

Klimaatveranderingen hebben vele gevolgen, zoals de lage waterstanden van afgelopen zomer waardoor binnenvaartschippers slechts halfvol geladen konden varen. Hierdoor vond er meer transport over de weg plaats, wat weer hogere transportkosten tot gevolg had. Of neem de toegenomen stormen waardoor containers vaker overboord slaan, zoals op de Waddenzee in 2019, waar het schip MSC Zoe maar liefst 342 containers verloor.

Het voorbeeld van de Evergreen die wekenlang het Suezkanaal versperde, en de schade die daarvan het gevolg was, staat velen ook nog in het geheugen gegrift. Verzekeraar a.s.r. wil haar klanten actief bijstaan in al dit soort uitdagingen, vertelt Mathijs Meliono. ‘We verzekeren goederen voor onze klanten over de hele wereld, dus ook ontwikkelingen in andere landen volgen we op de voet.’

Risicomanagement

Risicomanagement is ook onderdeel van de adviezen van Mathijs Meliono en zijn team van tien a.s.r. specialisten. ‘Daardoor krijg je als klant je risico’s en de verzekerbaarheid ervan beter in beeld’. Neem de Oekraïneoorlog en de sanctiewet, waarin schade uitgesloten is aan zaken waarin op grond van nationale en internationale regelgeving niet mag worden gehandeld. Of neem de verwachte krimp op Schiphol. Niet alleen talloze passagiersvluchten worden geschrapt, ook cargovluchten kunnen hier last van krijgen. Dat kan betekenen dat leveranties worden uitgesteld. Of er moet toch over zee worden vervoerd, wat weer voor vertraging kan zorgen. Wij denken als a.s.r. actief mee en bieden daar waar mogelijk maatwerk voor de klant.’

De klant centraal

Een recente ontwikkeling bij a.s.r. is dat de afdeling transportverzekeringen is samengegaan met de afdeling landmaterieel. Meliono: ‘Dat betekent dat we nog beter passende voorstellen aan onze klanten kunnen doen. Zoals op het gebied van de elektrificatie van het aangedreven landmateriaal. Elektrisch landmateriaal is weliswaar duurder dan op diesel aangedreven landmateriaal. Maar vanwege ons duurzaam karakter houden wij de WA-premies hetzelfde. Zo helpen wij de klant met verduurzamen van het werkmaterieel. Samen met de adviseur van de klant denken we graag mee op het gebied van duurzaamheid. Zeker nu met de sterk gestegen diesel- en energieprijzen waar onze klanten toch al mee moeten dealen.’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

‘a.s.r. houdt transport verzekerbaar’ | NT

‘a.s.r. houdt transport verzekerbaar’

NT Oliebollen Special 2022

De lage waterstanden afgelopen zomer, de Oekraïneoorlog, mogelijke krimp op Schiphol, maar ook de elektrificatie van wagenparken en de huidige inflatie – de transportwereld is voortdurend onderhevig aan veranderingen en uitdagingen. Mathijs Meliono, specialist transportverzekeringen bij a.s.r., volgt met zijn 35 jaar ervaring alle ontwikkelingen en staat de klant met zijn team continu als sparringpartner bij. ‘We houden het verzekerbaar voor onze klant, dat is ons uitgangspunt.’

Mathijs Meliono is specialist transportverzekeringen bij a.s.r. Foto: a.s.r.
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

Klimaatveranderingen hebben vele gevolgen, zoals de lage waterstanden van afgelopen zomer waardoor binnenvaartschippers slechts halfvol geladen konden varen. Hierdoor vond er meer transport over de weg plaats, wat weer hogere transportkosten tot gevolg had. Of neem de toegenomen stormen waardoor containers vaker overboord slaan, zoals op de Waddenzee in 2019, waar het schip MSC Zoe maar liefst 342 containers verloor.

Het voorbeeld van de Evergreen die wekenlang het Suezkanaal versperde, en de schade die daarvan het gevolg was, staat velen ook nog in het geheugen gegrift. Verzekeraar a.s.r. wil haar klanten actief bijstaan in al dit soort uitdagingen, vertelt Mathijs Meliono. ‘We verzekeren goederen voor onze klanten over de hele wereld, dus ook ontwikkelingen in andere landen volgen we op de voet.’

Risicomanagement

Risicomanagement is ook onderdeel van de adviezen van Mathijs Meliono en zijn team van tien a.s.r. specialisten. ‘Daardoor krijg je als klant je risico’s en de verzekerbaarheid ervan beter in beeld’. Neem de Oekraïneoorlog en de sanctiewet, waarin schade uitgesloten is aan zaken waarin op grond van nationale en internationale regelgeving niet mag worden gehandeld. Of neem de verwachte krimp op Schiphol. Niet alleen talloze passagiersvluchten worden geschrapt, ook cargovluchten kunnen hier last van krijgen. Dat kan betekenen dat leveranties worden uitgesteld. Of er moet toch over zee worden vervoerd, wat weer voor vertraging kan zorgen. Wij denken als a.s.r. actief mee en bieden daar waar mogelijk maatwerk voor de klant.’

De klant centraal

Een recente ontwikkeling bij a.s.r. is dat de afdeling transportverzekeringen is samengegaan met de afdeling landmaterieel. Meliono: ‘Dat betekent dat we nog beter passende voorstellen aan onze klanten kunnen doen. Zoals op het gebied van de elektrificatie van het aangedreven landmateriaal. Elektrisch landmateriaal is weliswaar duurder dan op diesel aangedreven landmateriaal. Maar vanwege ons duurzaam karakter houden wij de WA-premies hetzelfde. Zo helpen wij de klant met verduurzamen van het werkmaterieel. Samen met de adviseur van de klant denken we graag mee op het gebied van duurzaamheid. Zeker nu met de sterk gestegen diesel- en energieprijzen waar onze klanten toch al mee moeten dealen.’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022