Wederom krimp voor haven Hamburg

cijfers

De goederenoverslag in de Hamburgse haven daalde in de eerste negen maanden van het jaar met 3,4% in vergelijking met vorig jaar. Het kwam uit op 100,8 miljoen ton.

De afhandeling van stukgoed daalde met 2,3% tot 68,6 miljoen en die van massagoed met 5,6% tot 32,2 miljoen ton. De containeroverslag liet een daling zien van 2,4% en kwam uit op 6,6 miljoen teu. Hafen Hamburg Marketing, die deze cijfers meldt, spreekt van ‘een bescheiden daling’ en schrijft de krimp vooral toe aan de verminderde overslag van lege containers.

De containersector in Hamburg staat al jaren onder druk. Dat is enerzijds een gevolg van de diepgangsproblemen op de Elbe, anderzijds van de opkomst van concurrerende havens in het Oostzeegebied, zoals Gdansk. Een belangrijk deel van de doorvoerfunctie van de Duitse haven is daardoor weggevallen. De haven is inmiddels begonnen met voorbereidingen om de vaargeul uit te diepen en hoopt de komende jaren marktaandeel terug te winnen.

Spoor

Het aandeel van het spoorvervoer in de aan- en afvoer van containers, dat al jaren in de lift zit, liet andermaal een forse groei zien. In totaal ging er 1,8 miljoen teu per trein de haven in en uit. Die modaliteit komt daarmee op 44,9% in de modal split, een winst van ruim twee procentpunt.

Vooral het spoorvervoer van en naar China zit in de lift. Volgens het havenbedrijf zijn er al ongeveer 235 wekelijkse diensten tussen de Duitse haven en 27 bestemmingen in China. Die wijst er verder op dat inmiddels ruim 62% van alle achterlandvervoer uit containerlading bestaat. In het derde kwartaal werden 625.000 containers per spoor vervoerd, een nieuw record.

Wederom krimp voor haven Hamburg | NT

Wederom krimp voor haven Hamburg

cijfers

De goederenoverslag in de Hamburgse haven daalde in de eerste negen maanden van het jaar met 3,4% in vergelijking met vorig jaar. Het kwam uit op 100,8 miljoen ton.

De afhandeling van stukgoed daalde met 2,3% tot 68,6 miljoen en die van massagoed met 5,6% tot 32,2 miljoen ton. De containeroverslag liet een daling zien van 2,4% en kwam uit op 6,6 miljoen teu. Hafen Hamburg Marketing, die deze cijfers meldt, spreekt van ‘een bescheiden daling’ en schrijft de krimp vooral toe aan de verminderde overslag van lege containers.

De containersector in Hamburg staat al jaren onder druk. Dat is enerzijds een gevolg van de diepgangsproblemen op de Elbe, anderzijds van de opkomst van concurrerende havens in het Oostzeegebied, zoals Gdansk. Een belangrijk deel van de doorvoerfunctie van de Duitse haven is daardoor weggevallen. De haven is inmiddels begonnen met voorbereidingen om de vaargeul uit te diepen en hoopt de komende jaren marktaandeel terug te winnen.

Spoor

Het aandeel van het spoorvervoer in de aan- en afvoer van containers, dat al jaren in de lift zit, liet andermaal een forse groei zien. In totaal ging er 1,8 miljoen teu per trein de haven in en uit. Die modaliteit komt daarmee op 44,9% in de modal split, een winst van ruim twee procentpunt.

Vooral het spoorvervoer van en naar China zit in de lift. Volgens het havenbedrijf zijn er al ongeveer 235 wekelijkse diensten tussen de Duitse haven en 27 bestemmingen in China. Die wijst er verder op dat inmiddels ruim 62% van alle achterlandvervoer uit containerlading bestaat. In het derde kwartaal werden 625.000 containers per spoor vervoerd, een nieuw record.