POM Limburg en haven Antwerpen willen gaan samenwerken

Banden versterken

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg en de haven van Antwerpen hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Concrete actieplannen moeten echter nog gemaakt worden.

Beide partners willen ‘elkaars economische troeven versterken’. Ze ‘zetten hun schouders’ onder een duurzame verbinding tussen de haven van Antwerpen en het logistieke cluster in Limburg. In het akkoord staat ook informatiedeling centraal. Verder wordt een zogenaamde ‘digitale snelweg’ gecreëerd tussen beide regio’s.

Binnenvaart

Een duurzame verbinding bestaat al sinds 1934: het Albertkanaal. Vlaams minister voor mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), tevens titelvoerend burgemeester van een Limburgse gemeente, onderstreepte dat Vlaanderen het aandeel van de binnenvaart in het goederentransport wil optrekken van 13% nu naar 20% in 2030. Het samenwerkingsakkoord werd dan ook symbolisch getekend op een schip, in de binnenhaven van Genk.

‘Om de duurzame aansluiting tussen de haven en onze logistieke cluster te garanderen, is het belangrijk dat zowel de spoorterminals in Limburg als de terminals langs het Albertkanaal optimaal kunnen werken, zonder obstakels’, aldus Limburgs gedeputeerde en POM-voorzitter Tom Vandeput (CD&V). ‘De komende drie jaar gaan we concrete actieplannen ontwikkelen.’

Antwerpse krapte, Limburgse ruimte

Limburg heeft alvast een oppervlakte van 600 hectare aan bedrijfsterreinen beschikbaar. ‘Ruimte die er in Antwerpen niet meer is’, merkt Vandeput op. Een belangrijk deel van die terreinen bevindt zich op de vroegere site van Ford Genk, nabij het Albertkanaal. ‘Samen met de stad Genk gaan we er een iconisch gebouw optrekken, dat onderdak biedt aan het Logistiek Platform Limburg, logistieke bedrijven, kennisinstellingen en overheidsdiensten.’

‘De schaalvergroting binnen de containervaart van de afgelopen decennia heeft ervoor gezorgd dat er een behoefte is vanuit de haven van Antwerpen om grote volumes gebundeld te kunnen aan- en afvoeren’, stelt Antwerps havenschepen Annick De Ridder (Open VLD).

‘De verankering van de banden tussen de haven en haar achterland en de optimalisatie van de verbindingen is daarbij essentieel. Deze overeenkomst biedt ons bovendien de mogelijkheid om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die Limburg biedt op vlak van ruimte, aanbod van werkkrachten, mobiliteit, multimodale infrastructuur en sea-air interface.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

POM Limburg en haven Antwerpen willen gaan samenwerken | NT

POM Limburg en haven Antwerpen willen gaan samenwerken

Banden versterken

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg en de haven van Antwerpen hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Concrete actieplannen moeten echter nog gemaakt worden.

Beide partners willen ‘elkaars economische troeven versterken’. Ze ‘zetten hun schouders’ onder een duurzame verbinding tussen de haven van Antwerpen en het logistieke cluster in Limburg. In het akkoord staat ook informatiedeling centraal. Verder wordt een zogenaamde ‘digitale snelweg’ gecreëerd tussen beide regio’s.

Binnenvaart

Een duurzame verbinding bestaat al sinds 1934: het Albertkanaal. Vlaams minister voor mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), tevens titelvoerend burgemeester van een Limburgse gemeente, onderstreepte dat Vlaanderen het aandeel van de binnenvaart in het goederentransport wil optrekken van 13% nu naar 20% in 2030. Het samenwerkingsakkoord werd dan ook symbolisch getekend op een schip, in de binnenhaven van Genk.

‘Om de duurzame aansluiting tussen de haven en onze logistieke cluster te garanderen, is het belangrijk dat zowel de spoorterminals in Limburg als de terminals langs het Albertkanaal optimaal kunnen werken, zonder obstakels’, aldus Limburgs gedeputeerde en POM-voorzitter Tom Vandeput (CD&V). ‘De komende drie jaar gaan we concrete actieplannen ontwikkelen.’

Antwerpse krapte, Limburgse ruimte

Limburg heeft alvast een oppervlakte van 600 hectare aan bedrijfsterreinen beschikbaar. ‘Ruimte die er in Antwerpen niet meer is’, merkt Vandeput op. Een belangrijk deel van die terreinen bevindt zich op de vroegere site van Ford Genk, nabij het Albertkanaal. ‘Samen met de stad Genk gaan we er een iconisch gebouw optrekken, dat onderdak biedt aan het Logistiek Platform Limburg, logistieke bedrijven, kennisinstellingen en overheidsdiensten.’

‘De schaalvergroting binnen de containervaart van de afgelopen decennia heeft ervoor gezorgd dat er een behoefte is vanuit de haven van Antwerpen om grote volumes gebundeld te kunnen aan- en afvoeren’, stelt Antwerps havenschepen Annick De Ridder (Open VLD).

‘De verankering van de banden tussen de haven en haar achterland en de optimalisatie van de verbindingen is daarbij essentieel. Deze overeenkomst biedt ons bovendien de mogelijkheid om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die Limburg biedt op vlak van ruimte, aanbod van werkkrachten, mobiliteit, multimodale infrastructuur en sea-air interface.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement