RWG kondigde de piektoeslag in november 2022 voor het eerst officieel aan. Aanvankelijk stond de invoering van de piektoeslag op 1 februari gepland, maar na protest vanuit de transportsector werd dat meerdere malen uitgesteld.

Vervoerders die een tijdslot tijdens de piekuren boeken, ontvangen daarvoor een factuur via SecureLogistics. Volgens de stuwadoor is de toeslag nodig in verband met de drukte op de terminal gedurende de dag. RWG verwacht meer spreiding aan te kunnen brengen in het aan- en afleveren van containers via de weg.

‘Met deze maatregel wil RWG de bezetting van de tijdslots beter benutten om zodoende een efficiëntere doorstroom van containers te realiseren en de beschikbare capaciteit beter te benutten’, is te lezen op de website van de terminal. RWG wil verder geen toelichting geven.

Vervoerders die niet akkoord gaan met deze voorwaarden, kunnen geen containers meer afleveren of ophalen bij de terminal. Ook buiten de piekuren zijn deze vervoerders niet welkom.

Boycot

De transportsector reageerde verontwaardigd op de toeslag. De Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV), een samenwerkingsverband van TLN en de Verenigde Zeecontainer Vervoerders (VZV), riep vervoerders in november op om niet akkoord te gaan met de voorwaarden tot de toeslag juridisch getoetst was. In januari vond een gesprek plaats tussen onder andere TLN, de Vern en RWG. De tegenstanders slaagden er niet in om de toeslag van tafel te vegen.

Eigenrijdersvereniging Vern kondigde een boycot van de terminal aan. In hoeverre vervoerders de terminal daadwerkelijk gaan mijden, is onduidelijk. Transporteur Contargo heeft inmiddels aangegeven dat de kosten voor de piektoeslagen worden doorberekend aan de klant. Het bedrijf brengt per tijdslot 17,50 euro in rekening.

RWG is de eerste terminal op de Maasvlakte die extra kosten rekent aan wegvervoerders voor tijdsloten tijdens piekuren. Het is niet bekend of meer terminals plannen hebben voor vergelijkbare toeslagen.