Van Moer Logistics mag containerterminal in haven van Brussel uitbreiden

20-jarige concessie

Van Moer Logistics mag niet alleen de containerterminal in de haven van Brussel verder uitbaten, maar mag hem ook uitbreiden. De haven van Brussel heeft het logistieke bedrijf uit Zwijndrecht hiervoor een twintigjarige concessie verleend, met mogelijkheid tot verlenging met nog eens tien jaar.

Foto: Port.Brussels

Naast de bestaande terminal in de voorhaven omvat de nieuwe concessie – die meteen ingaat – een terrein achter de kaaien, als zone voor verdere logistieke ontwikkeling. De gebruikte procedure, een dienstenconcessie, is een primeur voor de haven van Brussel. In de aanbesteding was vraag naar de ontwikkeling van de containertrafiek, de modal shift van de weg naar de waterweg en de ontwikkeling van oplossingen voor de stedelijke logistiek.

Kaaimuren

De oppervlakte van de terminal neemt gevoelig toe, van 1,67 naar 6 hectare. De nodige werken om de kaaimuren te versterken en in lengte te verdubbelen zijn bezig. Ze worden gedragen door het Brusselse havenbedrijf.

Van Moer Logistics neemt de uitbreidingswerken op het terrein voor zijn rekening. Er komt onder meer een extra magazijn van 150.000 m². Van Moer investeert in dit alles 23,5 miljoen euro, gespreid over de duur van de concessie. Van Moer zal ook de bestaande portaalkraan overkopen en onderhouden. In de overeenkomst zijn er ook plannen opgenomen om te investeren in een tweede kraan. Uiteindelijk zal Van Moer, de terminal inbegrepen, in de haven van Brussel over een aaneengesloten logistieke zone van in totaal 10 hectare beschikken.

Containerverkeer

Van Moer verbindt zich ertoe het containerverkeer over tien jaar geleidelijk te verhogen, van 57.000 (2022) naar 127.000 (2032) teu. Uitgesplitst betekent dit 80.000 teu over de waterweg, 12.000 teu over het spoor en 35.000 teu in transit. Dit komt neer op een stijging van 500.000 naar 1 miljoen ton goederen. Het bedrijf verwacht hier op termijn 144 arbeidsplaatsen te creëren.

De containerterminal is in gebruik sinds 2001. Hij werd achtereenvolgens uitgebaat door verschillende bedrijven. De recentste uitbater was Trimodal Terminal Brussels, dat in 2021 door Van Moer werd overgenomen en een concessie had tot 30 juni 2023.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Van Moer Logistics mag containerterminal in haven van Brussel uitbreiden | NT

Van Moer Logistics mag containerterminal in haven van Brussel uitbreiden

20-jarige concessie

Van Moer Logistics mag niet alleen de containerterminal in de haven van Brussel verder uitbaten, maar mag hem ook uitbreiden. De haven van Brussel heeft het logistieke bedrijf uit Zwijndrecht hiervoor een twintigjarige concessie verleend, met mogelijkheid tot verlenging met nog eens tien jaar.

Foto: Port.Brussels

Naast de bestaande terminal in de voorhaven omvat de nieuwe concessie – die meteen ingaat – een terrein achter de kaaien, als zone voor verdere logistieke ontwikkeling. De gebruikte procedure, een dienstenconcessie, is een primeur voor de haven van Brussel. In de aanbesteding was vraag naar de ontwikkeling van de containertrafiek, de modal shift van de weg naar de waterweg en de ontwikkeling van oplossingen voor de stedelijke logistiek.

Kaaimuren

De oppervlakte van de terminal neemt gevoelig toe, van 1,67 naar 6 hectare. De nodige werken om de kaaimuren te versterken en in lengte te verdubbelen zijn bezig. Ze worden gedragen door het Brusselse havenbedrijf.

Van Moer Logistics neemt de uitbreidingswerken op het terrein voor zijn rekening. Er komt onder meer een extra magazijn van 150.000 m². Van Moer investeert in dit alles 23,5 miljoen euro, gespreid over de duur van de concessie. Van Moer zal ook de bestaande portaalkraan overkopen en onderhouden. In de overeenkomst zijn er ook plannen opgenomen om te investeren in een tweede kraan. Uiteindelijk zal Van Moer, de terminal inbegrepen, in de haven van Brussel over een aaneengesloten logistieke zone van in totaal 10 hectare beschikken.

Containerverkeer

Van Moer verbindt zich ertoe het containerverkeer over tien jaar geleidelijk te verhogen, van 57.000 (2022) naar 127.000 (2032) teu. Uitgesplitst betekent dit 80.000 teu over de waterweg, 12.000 teu over het spoor en 35.000 teu in transit. Dit komt neer op een stijging van 500.000 naar 1 miljoen ton goederen. Het bedrijf verwacht hier op termijn 144 arbeidsplaatsen te creëren.

De containerterminal is in gebruik sinds 2001. Hij werd achtereenvolgens uitgebaat door verschillende bedrijven. De recentste uitbater was Trimodal Terminal Brussels, dat in 2021 door Van Moer werd overgenomen en een concessie had tot 30 juni 2023.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement