‘Er is sinds onze oprichting in totaal 108 miljoen euro besteed aan de onderzoeksportefeuille. Daar komt de komende jaren nog 30 miljoen bij’, kondigt TKI-Dinalog directeur Albert Veenstra aan. Dat is niet allemaal publiek geld, er is ook een gedeelte co-financiering door bedrijven. We brengen klimaat, technologie en gedrag bij elkaar via slimme verdienmodellen.’
Makkelijke oplossingen
Het congres werd afgetrapt door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Ze onderstreepte dat de logistieke sector erg belangrijk is voor Nederland, maar dat het wel duurzamer moet. Ze ziet vooral kansen op het gebied van vergroening van modaliteiten, modal shift en hogere efficiency. ‘De afdeling makkelijke oplossingen is al dicht. Maar als we de juiste stappen zetten, kunnen we de gestelde doelen halen.’
‘We zitten in het midden van de modal shift, maar zijn er nog lang niet’, beseft Robert van der Waal, Deputy President Samsung SDS Smart Logistics en tevens voorzitter van TKI-Dinalog. ‘Bijvoorbeeld big data kan hierbij helpen, maar dat is als ruwe olie. Daar heb je niets aan, zonder dat je het eerst tot een bruikbaar product bewerkt.’
Kennis naar onderwijs
Hij ziet kansen in een betere toepassing van wetenschappelijke kennis naar het onderwijs. ‘We moeten zorgen dat de kennis vanuit wetenschappelijk onderzoek ook terecht komt bij de HBO’s. Want die leveren jaarlijks duizenden studenten die stageplaatsen vervullen bij échte bedrijven. Zij kunnen een belangrijke bijdrage leveren op het gebied van innovatie.’
Tijdens het Jaarcongres werden verschillende ontwikkelingen in de sector besproken. ‘Klanten willen meer vrijheid hebben in de keuze voor een modaliteit’, legt Annemarie Terpstra, commercieel directeur van Combi Terminal Twente uit. ‘Verder hebben studenten van de Universiteit Twente een project gedaan voor onze truckplanning. De manager van die afdeling was heel verbaasd en toch enthousiast dat ze 90% van zijn werk overbodig hadden gemaakt en verbeterd.’
Havencongestie
Toch zijn er soms nog belemmeringen waar de sector tegenaan loopt. ‘In de haven van Rotterdam moet nog wel wat gebeuren om de doorloopsnelheid te optimaliseren’, vindt Terpstra. ‘Onze klanten moeten soms dagen extra wachten op hun container vanwege de havencongestie.’ Ze kreeg daarin bijval van de minister. ‘Daar moet inderdaad een oplossing voor gevonden worden. Anders hebben investeringen in de overige logistieke onderdelen van de keten geen zin’, aldus Van Nieuwenhuizen.
De afdeling makkelijke oplossingen is al dicht.
Overigens is de ervaring inmiddels dat een succesvolle innovatie vaak gebaseerd is op een goede samenwerking. Een mooi voorbeeld hiervan is het opzetten van de Joint Corridor Venlo – Chongqing via rail. Dat is een project van het Lean & Green Programma, uitgevoerd door Connekt. Tijdens het congres vertelden Erik Loijen, directeur KLG Europe en Hanno Reeser, BU Manager East Region bij H.Essers, hier meer over in een deelsessie.
Concurrenten
‘We zijn eigenlijk concurrenten. Maar we transporteren beiden veel van en naar China. Dat ging eerst via luchtvracht of ocean, maar nu doen we dat ook gezamenlijk via rail’, legt Loijen uit. Beide partijen hadden eerst niet voldoende lading om een eigen lijn op te zetten naar China. Maar wanneer ze hun klanten zouden samenvoegen, kon er een succesvolle operatie van gemaakt worden. Een mooie manier om krachten te bundelen, al ging verloop van dit project niet direct van een leien dakje.
‘We hebben behoorlijk wat lesgeld moeten betalen’, vertelt Reeser. ‘We hebben in het begin veel problemen gehad om de koelmotors van het geconditioneerd transport te laten blijven draaien. We gebruikten gehuurd materiaal. Maar in de zomer is het onderweg +40 graden en in de winter -40 graden. Toen zijn we gaan investeren in eigen materiaal, omdat je dan zelf je onderhoud kunt doen. De laatste winter hebben we vrijwel geen uitval gehad.
‘Hoewel we concurrenten zijn, gaat de samenwerking best goed. We zijn allebei familiebedrijven. Nu zijn we aan het kijken hoe we meer volume met elkaar kunnen doen. Het begon als een gezamenlijke trein naar China. Nu gaan we ook verder Azië in met die containers. Onze markt is dus veel groter geworden omdat we de samenwerking hebben durven zoeken met een concurrent.’
Synchromodaal
Het project Lean & Green Off-Road valt onder de actielijn ‘Synchromodaal’. ‘Dat is intermodaal zoals het eigenlijk bedoeld is’, legt programmamanager Jeroen Bolt uit. ‘Doelstelling is niet om alles van de weg te halen, maar juist optimaal gebruik te maken van de beschikbare capaciteit. Je wilt juist dat de verlader zijn vervoerder de vrijheid geeft om de juiste modaliteit te kiezen en soms is dat per truck. Maar we moeten wel naar een betere balans met binnenvaart en rail, want de wegen lopen vast.’
Via de WeConnekt-app van deze actielijn zijn in totaal voor maar liefst 85 corridors samenwerkingen gezocht. Via de app kunnen vervoerders en verladers op zoek naar partners die dezelfde ladingstromen hebben, om zo hun krachten te bundelen. In twee jaar tijd zijn er vierhonderd gebruikers actief en is er 1,3 miljoen teu aan volume gedeeld.
‘Er reed al een goederentrein van Samsung op de corridor met Polen. Daar sluiten wij nu met een paar wagonnetjes op aan’, zegt Roland van Bussel, operationeel manager van Moonen Packaging. Hij vindt dat je als bedrijf ook keuzes moet durven maken op innovatief bezig te zijn.
Strategie
‘Onze producten zijn eigenlijk per definitie afval. Want als je een iPhone koopt, gooi je de verpakking meteen weg. Sommige producten verkopen we niet meer, omdat we vinden dat het te belastend is voor het milieu vanwege de plasticsoep. Ook al willen klanten die verpakkingen wel gebruiken, daar werken we soms niet meer aan mee. Het past niet in onze strategie. We willen dat volgend jaar 50% van onze klanten verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen koopt. Dat kan betekenen dat je afscheid moet nemen van een klant die hierin niet mee wil gaan. Want als een opdracht niet in onze strategie past, gaan we daar niet in mee.’
Het komende jaar zal de logistieke sector verder inzetten op innovatie, zo kondigde Veentra aan. En de Actielijnen (zie hieronder) zijn daarbij niet in beton gegoten. ‘Robotica neemt tegenwoordig een enorme vlucht. Dat was niet in de oorspronkelijke actielijnen opgenomen, maar toch kijken we nu hoe we die ontwikkelingen kunnen inpassen in de logistiek. En dat soort dingen zullen we blijven doen.’
Actielijnen Topsector Logistiek
- Neutraal Logistiek Informatie Platform
- Synchromodaal transport
- Trade Compliance en Border Management
- Stadslogistiek
- Cross Chain Control Centre (4C)
- Servicelogistiek
- Buitenlandpromotie
- Maatwerkaanpak regeldruk logistiek
- Human Capital Agenda
- Supply Chain Finance (SCF)
- MIRT-goederencorridorstudies
- Samenwerking Nederlandse zeehavens
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?