De grote vraag en hoge tarieven in de lucht-en zeevracht hielden de winst hoog, terwijl ook het wegvervoer en de contractlogistiek een steentje bijdroegen aan het sterk verbeterde kwartaalresultaat. De omzet steeg intussen met 68% naar bijna 10 miljard euro.

Topman Detlef Trefzger van K+N waarschuwde ondanks de sterk gestegen winst voor moeilijke tijden dit jaar in de expeditie. ‘De oorlog Oekraïne versterkt de onzekerheid in een al aangespannen marktomgeving’, zei hij. Daarom wil de topman geen winstprognose voor dit jaar geven.

Verdrievoudiging

De inkomsten uit de containervaart waren over de eerste drie maanden van dit jaar bijna goed voor de helft (4,73 miljard euro) van de totale omzet bij K+N. De zeevrachtactiviteiten leverden een bedrijfsresultaat voor belastingen (ebit) op van 6o5,5 miljoen euro, een verdrievoudiging tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De luchtvrachtdivisie volgde in het spoor van de zeevracht en liet ondanks de sancties tegenover Russische airlines, het sluiten van het Russische luchtruim en een beperkte capaciteit een omzetstijging zien van ruim 90% naar ruim 3 miljard euro. Het ebit lag op 414,4 miljoen euro, een toename van 160%.

Wegvervoer

De winstbijdrage uit het landvervoer en de contractlogistiek waren tegen de zee-en luchtvrachtdivisies meer bescheiden. De omzet in het wegvervoer nam bijvoorbeeld maar met 13% toe naar 957 miljoen euro, terwijl het resultaat voor belastingen op 29,2 miljoen uitkwam, een toename met een kwart.

De contractlogistiek had de winst ook mee, met name door de overname van het Chinese Apex, waardoor de activiteiten in de farmaceutica en e-commerce konden worden uitgebouwd. De kwartaalomzet passeerde daardoor bijna de grens van 1 miljard euro (975 miljoen euro), terwijl het ebit met 16% toenam naar 43 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement