Linde MH laat heftrucks op eigen waterstof rijden

elektrolyser op terrein

Linde Material Handling is zelf begonnen met de productie van waterstof voor zijn heftruckvloot in het Duitse Aschaffenburg. De heftruckfabrikant heeft daarvoor een elektrolyser gebouwd die 21 elektrische heftrucks met brandstofcel van waterstof voorziet.

De elektrolyser met waterstofheftruck op het terrein van Linde MH
Foto: Linde MH

De bouw van de elektrolyser nam elf maanden in beslag en kostte Linde MH ongeveer 2,8 miljoen euro. De installatie moet 50 kg waterstof per dag gaan produceren op het terrein van de productie- en assemblagefabriek van Linde MH en wordt aangedreven door zonnepanelen en windenergie.

Linde MH zet de waterstofvloot in voor het laden en lossen van vrachtwagens en het bevoorraden van de assemblagelijnen met grote en zware onderdelen zoals contragewichten, voorgemonteerde frames of cabines. Het wagenpark van 21 waterstofvorkheftrucks bestaat uit twaalf Linde E50’s met een laadvermogen van vijf ton en negen Linde E35’s met een laadvermogen van 3,5 ton. Ze vervangen de modellen met verbrandingsmotoren die tot nu toe in gebruik waren.

Rendabel

‘Met de ingebruikname van de installatie en de trucks worden we zelf producent én gebruiker van waterstof en breiden we onze technologische knowhow verder uit’, zegt Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management Linde Material Handling.

Volgens Linde MH zijn vorkheftrucks op waterstof nu al economisch rendabel als bedrijven op locatie waterstofinfrastructuur beschikbaar hebben. De fabrikant is al meer dan twintig jaar bezig met de ontwikkeling van waterstofheftrucks. Het eerste prototype met brandstofcelaandrijving werd in 2000 ontwikkeld, sinds 2010 zijn vorkheftrucks met brandstofcel ook geïntegreerd in de serieproductie. Inmiddels biedt Linde MH voor 80% van zijn assortiment aan vorkheftrucks, trekkers en warehouse-trucks een alternatief op waterstof aan.

Chemieconcern

Linde MH was vroeger onderdeel van het van oorsprong Duitse chemieconcern Linde. In 2007 werd de heftrucktak voor 4 miljard euro verkocht aan de investeringsmaatschappijen Kohlberg Kravis Roberts en Goldman Sachs.

Linde MH laat heftrucks op eigen waterstof rijden | NT

Linde MH laat heftrucks op eigen waterstof rijden

elektrolyser op terrein

Linde Material Handling is zelf begonnen met de productie van waterstof voor zijn heftruckvloot in het Duitse Aschaffenburg. De heftruckfabrikant heeft daarvoor een elektrolyser gebouwd die 21 elektrische heftrucks met brandstofcel van waterstof voorziet.

De elektrolyser met waterstofheftruck op het terrein van Linde MH
Foto: Linde MH

De bouw van de elektrolyser nam elf maanden in beslag en kostte Linde MH ongeveer 2,8 miljoen euro. De installatie moet 50 kg waterstof per dag gaan produceren op het terrein van de productie- en assemblagefabriek van Linde MH en wordt aangedreven door zonnepanelen en windenergie.

Linde MH zet de waterstofvloot in voor het laden en lossen van vrachtwagens en het bevoorraden van de assemblagelijnen met grote en zware onderdelen zoals contragewichten, voorgemonteerde frames of cabines. Het wagenpark van 21 waterstofvorkheftrucks bestaat uit twaalf Linde E50’s met een laadvermogen van vijf ton en negen Linde E35’s met een laadvermogen van 3,5 ton. Ze vervangen de modellen met verbrandingsmotoren die tot nu toe in gebruik waren.

Rendabel

‘Met de ingebruikname van de installatie en de trucks worden we zelf producent én gebruiker van waterstof en breiden we onze technologische knowhow verder uit’, zegt Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management Linde Material Handling.

Volgens Linde MH zijn vorkheftrucks op waterstof nu al economisch rendabel als bedrijven op locatie waterstofinfrastructuur beschikbaar hebben. De fabrikant is al meer dan twintig jaar bezig met de ontwikkeling van waterstofheftrucks. Het eerste prototype met brandstofcelaandrijving werd in 2000 ontwikkeld, sinds 2010 zijn vorkheftrucks met brandstofcel ook geïntegreerd in de serieproductie. Inmiddels biedt Linde MH voor 80% van zijn assortiment aan vorkheftrucks, trekkers en warehouse-trucks een alternatief op waterstof aan.

Chemieconcern

Linde MH was vroeger onderdeel van het van oorsprong Duitse chemieconcern Linde. In 2007 werd de heftrucktak voor 4 miljard euro verkocht aan de investeringsmaatschappijen Kohlberg Kravis Roberts en Goldman Sachs.