Ook de Duitse concurrent Leipzig Airport, inmiddels in Europa opgeklommen naar een vierde positie vlak achter Schiphol, boert goed. Zo steeg het luchtvrachtvolume met 25,5% naar 135.000 ton, terwijl over de eerste drie maanden van dit jaar 360.000 ton werd afgewikkeld (+21%). Daarmee blijft de Oost-Duitse luchthaven nog zo’n 50.000 ton onder het vrachtvolume van Schiphol, dat over het eerste kwartaal uitkwam op een tonnage van 411.565 ton, als derde vrachtluchthaven van Europa. Schiphol bleef sterk groeien door de verdubbeling van het aantal vrachtvluchten naar 6769 tussen januari en maart van dit jaar. Over de maand maart vlakte het stijgingspercentage aan vrachtvluchten enigszins af naar ruim 70% op 2326 bewegingen.

Zaventem

Brussels Airport (Zaventem) zag in maart de totale vrachtoverslag (inclusief trucking) met maar liefst 41% stijgen naar 74.000 ton. Vergeleken met dezelfde maand in 2019 was er sprake van een toename van de vrachtvolumes van 27%, waarmee de Belgische luchthaven op vrachtgebied de coronacrisis ver achter zich heeft gelaten.

De sterke groei kon worden gerealiseerd door een aanzienlijk stijging (+46%) van het aantal vrachtvluchten naar 1927 bewegingen, terwijl het aantal passagiersvluchten (-75%) op de luchthaven nog steeds erg laag is. Het vrachtvervoer was daarmee vorige maand verantwoordelijk voor ruim een derde van alle vliegbewegingen op Zaventem.

Het Brusselse vrachtvolume in het segment vrachtvliegtuigen nam in maart met 73% toe naar 22.863 ton, terwijl het onderdeel expresvluchten – DHL Express is de grootste vrachtklant van Brussels Airport – een toename van bijna 65% liet zien. Dat leverde in maart een totaal pakketvolume op van 27.664 ton.

Ook de ‘getruckte luchtvracht’ op Zaventem nam weer sterk toe en wel met 43% naar 17.274 ton. De meeste luchthavens nemen deze ‘niet gevlogen’ vervoerstroom overigens niet mee in de vrachtstatistieken, om dubbeltelling te voorkomen.

Kanttekening

De groeicijfers op vrachtgebied zijn door het uitbreken van de coronapandemie in het voorjaar van 2020 enigszins vertekend, aldus de meeste luchthavens in hun toelichting. Ook vergelijkingen met de pre-corona cijfers van maart 2019 laten dit jaar echter een groeikoers zien. Zo wist Fraport met 3% te groeien, terwijl Leipzig Airport een toename van ruim 22% realiseerde. Ook Schiphol kwam dit jaar ruimschoots (10.000 ton) boven het niveau van maart 2019 uit. Over het eerste kwartaal van 2021 was de groei vergeleken met twee jaar geleden bijna 30.000 ton. Die toename werd bereikt met aanzienlijk minder belly-capaciteit, maar meer vrachtvluchten. Daarbij gaat het deels om passagiersvliegtuigen die enkel voor vracht werden gebruikt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding