IATA: luchtvrachtvervoer verliest wat groeitempo

Cijfers

Het mondiale luchtvrachtvervoer steeg in maart met 4,4% vergeleken met de pre-coronajaar 2019. Het groeitempo was evenwel lager dan een maand eerder toen de vraag met maar liefst 9% toenam afgezet tegen februari 2019. Dat kwam vooral door zwakkere vervoersprestaties in Azië en Afrika.

Dat blijkt uit de recente vervoerscijfers van de internationale luchtvaartorganisatie IATA. De vrachtcapaciteit steeg in maart met 5,6% iets meer dan het aanbod, maar was vergeleken met maart 2019 een stuk (-12%) lager doordat nog steeds een deel van de passagiersvliegtuigen met belly-capaciteit niet vliegt door de coronacrisis, aldus de belangenbehartiger verder. Wel worden nog steeds passagiersvliegtuigen met alleen vracht aan boord ingezet om het tekort aan vrachtruimte op te vangen in de markt.

PCR-test

De IATA roept overheden op om de ervoor te zorgen dat het passagiersverver weer snel zal herstellen. Daarvoor is het wel nodig dat de hoge kosten voor coronatesten verdwijnen. Voor een PCR-test moet gemiddeld tussen de 90 en 208 dollar worden betaald. Frankrijk is het enige land aar die tests gratis zijn.

Volgens IATA-topman Willie Walsh kunnen de hoge kosten van het testen het herstel van de luchtvaart en ook de luchtvrachtcapaciteit in de weg zitten. Op kortere vluchten zijn de testkosten hoger dan de prijs voor het ticket, stelt hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

IATA: luchtvrachtvervoer verliest wat groeitempo | NT

IATA: luchtvrachtvervoer verliest wat groeitempo

Cijfers

Het mondiale luchtvrachtvervoer steeg in maart met 4,4% vergeleken met de pre-coronajaar 2019. Het groeitempo was evenwel lager dan een maand eerder toen de vraag met maar liefst 9% toenam afgezet tegen februari 2019. Dat kwam vooral door zwakkere vervoersprestaties in Azië en Afrika.

Dat blijkt uit de recente vervoerscijfers van de internationale luchtvaartorganisatie IATA. De vrachtcapaciteit steeg in maart met 5,6% iets meer dan het aanbod, maar was vergeleken met maart 2019 een stuk (-12%) lager doordat nog steeds een deel van de passagiersvliegtuigen met belly-capaciteit niet vliegt door de coronacrisis, aldus de belangenbehartiger verder. Wel worden nog steeds passagiersvliegtuigen met alleen vracht aan boord ingezet om het tekort aan vrachtruimte op te vangen in de markt.

PCR-test

De IATA roept overheden op om de ervoor te zorgen dat het passagiersverver weer snel zal herstellen. Daarvoor is het wel nodig dat de hoge kosten voor coronatesten verdwijnen. Voor een PCR-test moet gemiddeld tussen de 90 en 208 dollar worden betaald. Frankrijk is het enige land aar die tests gratis zijn.

Volgens IATA-topman Willie Walsh kunnen de hoge kosten van het testen het herstel van de luchtvaart en ook de luchtvrachtcapaciteit in de weg zitten. Op kortere vluchten zijn de testkosten hoger dan de prijs voor het ticket, stelt hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement