De nieuwe supersonische jet heet Overture en krijgt als alles goed verloopt zijn vuurdoop in 2029 bij United Airlines, dat een order van vijftien stuks heeft geplaatst met een optie op nog 35 extra jets. Daarmee is de eerste daadwerkelijke bestelling binnen voor Boom-oprichter Blake Scholl. In totaal zijn er zeventig toezeggingen binnen, van onder meer JAL, Richard Branson (Virgin Atlantic) en een anonieme Europese airline. Maar United is nu de eerste luchtvaartmaatschappij die er daadwerkelijk voor gaat betalen.

100 dollar

De Overture moet passagiers ‘binnen vier uur CO2-vrij waar ook in de wereld kunnen afleveren tegen 100 dollar’, valt te lezen op de website van Boom. Of United dezelfde ­ticketprijs in gedachte heeft, is nog onduidelijk, maar valt te betwijfelen, gelet op de aanschafkosten van 200 miljoen dollar per exemplaar.

Het vliegtuig heeft op papier een snelheid van mach 1,7 (twee keer zo snel als de huidige passagiersvliegtuigen) en zou de oversteek van New York naar Schiphol binnen zo’n 3,5 uur kunnen overbruggen. Maximaal kunnen 55 passagiers mee, tegen 100 in de Concorde. Als brandstof vliegt de Overture op duurzame kerosine. De eerste Overture zou in 2022 worden gebouwd en de eerste testvluchten staan voor 2025 gepland. Vier jaar later moeten dan de eerste commerciële vluchten worden uitgevoerd.

Over vrachtcapaciteit in het vliegtuig zwijgt de bouwer in het persbericht dus in alle toonaarden. Met het oog op de coronacrisis, de huidige hausse in de luchtvracht, de vrachttarieven die nu in rekening zijn te brengen en daartegenover het zwakke herstel van de intercontinentale passagiersvluchten, zou je anders verwachten. Misschien bedenkt Boom zich nog.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding