Ruim 19 MD11F’s had de Duitse vrachtmaatschappij in bezit en het was daarmee met  KLM/Martinair Cargo de grootste afnemer van de MD11F in Europa. KLM/Martinair nam al in 2017 afscheid van de laatste MD11F’s maar Lufthansa bleef ondanks eerdere plannen om in 2020 geheel te stoppen met het vrachttype een deel van de MD11-vrachtvloot aanhouden.

Moneymakers

Dat Lufthansa zo lang nog vasthield aan de oude MD11F heeft te maken met de lage brandstofkosten van de afgelopen jaren en de grote vraag naar vrachtcapaciteit gedurende de coronacrisis. Daarnaast waren de afschrijvingskosten op de oude vrachtvliegtuigen tot nul gereduceerd.

Die factoren maakten van de laatste zes MD11F van Lufthansa Cargo onverwachts moneymakers voor de Duitse vrachtmaatschappij toen de coronapandemie begin vorig jaar het passagiersvervoer en daarmee de bellyvracht platlegden. Bij KLM/Martinair Cargo zal er dan ook met enige ergernis zijn teruggekeken naar het besluit om de MD11F in het kader van een reorganisatie bij Martinair versneld af te danken.

Brandstofkosten

Dat Lufthansa Cargo dit jaar besloot om de laatste MD11’s alsnog uit de vrachtvloot te halen ondanks de grote vraag naar vrachtruimte heeft te maken met een groot aantal factoren. Zo zijn de brandstofprijzen weer fors aan het stijgen en dat doet de exploitatiekosten flink stijgen van deze kerosine-slurpende oldtimer.

Verder zijn de MD11F’s onderhoudsgevoelig en toe aan dure technische checks gezien de hoge leeftijd.  Daarnaast heeft Lufthansa Cargo met onlangs ontvangen B777-200F’s gezorgd voor een goede vervanger voor de MD11F’s.

De laatste MD11F van Lufthansa Cargo maakte zondag de laatste vlucht van New York naar Frankfurt Airport. Het vrachtvliegtuig wordt verkocht aan een Amerikaanse vrachtmaatschappij, meldt Lufthansa zonder dit verder toe te lichten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding