Sinds mei van dit jaar is het aantal vrachtvluchten op de nationale luchthaven weer op z’n retour met percentages van -25% (juni), -22% (mei) en -20% in de maanden juli en augustus.

Dalend aantal pfreighters

Een verklaring voor die afname geeft de luchthaven niet bij de vervoersstatistieken, maar volgens analisten kan de daling deels worden toegeschreven aan het dalend aantal passagiersvluchten met alleen vracht aan boord, de zogeheten pfreighters. Door het herstel van het passagiersvervoer de laatste maanden is er meer belly-capaciteit beschikbaar gekomen in de vrachtmarkt en worden de pfreighters min of meer overbodig. Daarnaast zorgen stijgende brandstofprijzen dat deze ‘cargo-only’-vluchten ondanks de hoge vrachttarieven nauwelijks nog rendabel zijn uit te voeren.

Schiphol publiceert niet zoals bijvoorbeeld Brussels Airport onderliggende cijfers over de eigen vrachtoverslag, Daardoor is het onduidelijk welk aandeel bellyvracht, expresvervoer, freightertransport en getruckte vracht in het totale vrachtvolume van de luchthaven heeft. Dat maakt een verdere duiding van de vervoersstatistieken op de derde luchthaven van Europa bijzonder moeilijk.

Vrachtvolume wel in de plus

Het afgewikkelde vrachtvervoer op Schiphol steeg over de maand september nog wel. Het volume nam met 7% toe naar 133.245 ton vergeleken met de maand september van vorig jaar. Daarbij deed de exportvracht (+9,7%) met een totaal van bijna 65.000 ton het bijzonder goed. De import liet met ruim 68.000 ton een stijging zien van 4,7%.

Over de eerste negen maanden van het jaar kwam het vrachtvolume van Schiphol daarmee op een totaal van 1,23 miljoen ton, een toename van 20,8% vergeleken met de dezelfde periode vorig jaar. Die overslagcijfers waren destijds sterk beïnvloed door de negatieve effecten van de coronacrisis.

Vergeleken met het pre-coronajaar 2019 (1,15 miljoen ton vracht) eindigde Schiphol qua vrachtvervoer echter ook in de plus (80.000 ton). Daarbij dient wel te worden opgemerkt dat de vrachtmarkt op Schiphol in 2019 het slachtoffer was van een stop op het aantal vrachtslots, waardoor het aantal vrachtvluchten sterk daalde. Zo werden er over de eerste negen maanden van 2019 slechts 10.581 vrachtvluchten afgewikkeld tegen ruim 18.000 dit jaar.

Vergeleken met de cijfers van het coronajaar 2020 was dat nog een lichte stijging van 7% ofwel 1100 vluchten. Die groei in het aantal vrachtvluchten kwam geheel voor rekening van de eerste vier maanden van dit jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding