Zelfs blijft de Amerikaanse onlinewinkel voorlopig vragen ontwijken of het zich aan het voorbereiden is op een entree in het intercontinentale lucht- en expresvervoer. Die markt wordt nu nog grotendeels gedomineerd door de grote drie expresvervoerders DHL, Fedex en UPS en met een eigen mondiale vrachtvloot maakt Amazon zich bij die grote integrators geen vrienden. Bij FedEx is lading van Amazon sinds vorig jaar al niet meer welkom op bestemmingen binnen de VS, maar intercontinentaal kan dat binnenkort ook het geval zijn als de webwinkel op die markt ook met de Amerikaanse expresvervoerder gaat concurreren.

Ook voor de reguliere airlines is het slecht nieuws. Zij vervoeren steeds meer pakketten overzee van onder meer Amazon. Het gaat dan hoofdzakelijk om de grote airport-to-airport bestemmingen.

Volgens de bronnen tegenover Bloomberg zoekt Amazon momenteel zeker naar tien A330-300F’s inclusief bemanning. Wat betreft de B777F’s worden geen aantallen genoemd, maar zou het om een nog onbekend aantal van de nieuwe B777-300ERSF gaan. Dat laatste type vrachtvliegtuig wordt eerst volgend jaar door vliegtuigfabrikant Boeing op de markt gebracht.

Opvallend is dat Amazon niet lijkt te kijken naar de goedkopere tweedehandsmarkt van passagiersvliegtuigen om deze afdankertjes vervolgens om te bouwen tot vrachtvliegtuigen. Dat deed de webwinkel enkele jaren geleden wel bij de aanschaf van zo’n 75 B767’s.

Prime Air

Amazon is met die vrachtvloot binnen Noord-Amerika al enige tijd actief (en bezit ook een aantal B737F’s) onder de merknaam Prime Air en Amazon Air. Deze expresvluchten worden hoofdzakelijk uitgevoerd door derden zoals Atlas Air. De B767’s en B737’s hebben slechts een beperkte vrachtcapaciteit van respectievelijk 60 ton en 30 ton en zijn daarmee eigenlijk commercieel en financieel ongeschikt voor het intercontinentale vrachtverkeer. Daar is een payload van 100 ton toch de gangbare maat.

Tot nu toe heeft Amazon nooit concrete plannen op tafel gelegd om ook actief te worden in de intercontinentale luchtvrachtmarkt. Dat wil overigens niets zeggen. De webwinkel bleef ook jaren vaag of het wel binnen Noord- Amerika eigen vrachtvluchten zou gaan uitvoeren. De webwinkel houdt op dat vlak de kaarten dicht tegen de borst. De B777F’s hebben met 100 ton een aanzienlijk grotere vrachtcapaciteit dan de B767’s van Amazon en zijn bovendien qua brandstofconsumptie een stuk zuiniger.

Netwerken verbinden

Dat Amazon deze zware vrachtvliegtuigen wil aanschaffen is volgens vele waarnemers in de e-commerce een aanwijzing dat de onlinewinkel de verschillende netwerken in onder meer Europa, Azië en Noord-Amerika met elkaar wil gaan verbinden. Niet alleen zijn vervoersstromen dikker geworden tussen de continenten, maar heeft het bedrijf ongetwijfeld een rekensommetje gemaakt wat het jaarlijks kwijt is aan de inkoop van dit vervoer bij de airlines en integrators en welke besparingen dat transport oplevert door het in eigen beheer te laten uitvoeren.

Een ander groot voordeel dat Amazon krijgt met de eigen B777’s en A330’s is dat het tijdgevoelige e-commerce goederen rechtstreeks uit de fabrieken in China kan halen en met eigen vrachtvluchten direct kan verdelen over de grote dc’s van de webwinkel op de verschillende continenten. Dat verkeer verloopt nu nog vaak met reguliere airlines en charters van gevestigde vrachtmaatschappijen.

Volgens diverse analisten zou de komst van Amazon in het zware luchtvrachtvervoer er tevens op kunnen wijzen dat de webwinkel ook last heeft van het njjpend capaciteitstekort in de reguliere luchtvrachtmarkt door de coronacrisis. Dat zorgt niet alleen voor hogere kosten, vooral op de Chinese vrachtmarkt, maar ook voor onzekerheid binnen de eigen bevoorradingsketen om goederen op tijd op de juiste plaats te krijgen. Deze leveringszekerheid tegen constante prijzen kan ook een reden zijn waarom Amazon nu de stap zet in het intercontinentale luchtvrachttransport. Het kan er tevens op wijzen dat de webwinkel niet verwacht dat het overzeese passagiersvervoer, goed voor 40 tot 50% van de mondiale luchtvrachtcapaciteit, zich snel zal herstellen van de coronacrisis.

Bellyvracht

Vooral het zakenreizen komt maar langzaam op gang en dat segment zorgt normaliter voor ruim 30% van de omzet op de intercontinentale passagiersvluchten. Bedrijven hebben door de coronapandemie met het online-vergaderen een goed en goedkoop alternatief gevonden voor het zakenvliegen en zwartkijkers verwachten dat het zakenreizen nooit meer op het oude niveau van voor de pandemie zal terugkeren. De mondiale luchtvrachtmarkt zou dan steeds meer afhankelijk worden van freighters. Het is dan ook goed mogelijk dat Amazon zich op die nieuwe realiteit aan het voorbereiden is met de eigen zware vrachtvliegtuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding