Dat zegt het Deense concern in een toelichting op de overname van de Duitse luchtvrachtvervoerder Senator International voor 644 miljoen dollar. Die komt onder de hoede van Star Air, het luchtvracht-vehikel dat Maersk al 35 jaar geleden opzette, maar tot nu een bescheiden rol binnen het containerconcern speelde.

Containermarkt

De huidige containermarkt, met zijn geëxplodeerde prijzen en wereldwijde havencongestie, heeft Maersk tot de overtuiging gebracht dat het een stevige eigen luchtvrachtdivisie moet hebben als alternatief voor hoogwaardige spoedlading. Daarbij gaat het niet alleen om lading die toch al door de lucht wordt vervoerd, maar ook om ‘less then containerloads’ (lcl) die nu over zee gaan.

Maersk heeft al aangekondigd dat de vloot met vijf vliegtuigen wordt uitgebreid, twee nieuwe B777 Freighters en drie geleaste B767-300 Freighters. Senator International boekte vorig jaar een omzet van 730 miljoen dollar en Maersk gaat ervan uit dat die dit jaar uitkomt op 950 miljoen dollar.

Prijsmodel

Maersk beschrijft in een ‘case study’ dat het begin dit jaar merkte dat grote klanten kleine spelers in het luchtvrachtvervoer onder invloed van de corona-hausse links lieten liggen omdat ze op zoek waren naar ‘een concurrerend prijsmodel’. De groep heeft daarop een programma in gang gezet van testverschepingen, die aan vooraf bepaalde eisen (kpi’s) moesten voldoen. Volgens Maersk lukte dat na verloop van tijd.

Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat er vijf Aziatische locaties zijn aangewezen waar Maersk voor bepaalde grote klanten de status van ‘official carrier’ kreeg, Shanghai, Hanoi, Istanboel, India en Hongkong. 

Een van die bedrijven is het Panamese Accur8 Distribution, bekend van merken als Vans en Steve Madden. Volgens Maersk is die na problemen in met name de Colombiaanse haven Buenaventura grotendeels overgestapt van zee- op luchtvracht. Dat zou hebben geleid tot een verkorting van de gemiddelde transittijd van vijftien dagen en een kostenbesparing van 40%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding