Atlas Air: markt blijft sterk afhankelijk van freighters

Bellycapaciteit landt op verkeerde bestemmingen

Atlas Air verwacht dat de internationale luchtvrachtmarkt voor de komende jaren sterk afhankelijk zal blijven van vrachtvliegtuigen. Dat zegt topman John Dietrich van de Amerikaanse vrachtvervoerder bij de presentatie van de financiële cijfers over het eerste kwartaal.

Volgens de algemeen directeur is er na de coronacrisis een duidelijk scheiding aan de gang tussen de internationale passagiersroutes en de bestemmingen waar de vraag naar vracht groot is. Dat komt volgens Dietrich doordat het herstel van het passagiersvervoer zich hoofdzakelijk afspeelt in onder meer de leisure-sector. Dat zijn bestemmingen waar in de luchtvrachtsector weinig tot geen vraag naar is. De beschikbare bellycapaciteit kan dan ook niet zoals voor de coronapandemie worden benut door de luchtvrachtsector. De vraag is zelfs Atlas Air of die vrachtruimte überhaupt nog zal terugkeren, stelt hij.

Kwetsbaarheid

‘Deze ontwikkeling zal er in resulteren dat er meer freighters nodig zullen zijn op de belangrijke vrachtroutes de komende jaren’, aldus Dietrich. Hij wijst er ook op dat een geheel nieuwe klantengroep aan het ontstaan is van fabrikanten en expediteurs die nu hebben gekozen voor vrachtvluchten ‘vanwege de betrouwbaarheid van deze netwerken vergeleken met de kwetsbaarheid van de passagiersnetwerken.’

Atlas Air, dat over zo’n 50 B747-vrachtjumbo’s beschikt en daarmee bij qua freighters ruim 12 keer groter is dan KLM/Martinair Cargo, weet waarover hij praat. Het maatschappij had over het eerste kwartaal zo’n 60% van zijn vrachtvloot via lange termijn contracten verhuurd aan onder meer expediteurs, die daardoor steeds meer de airlines en hun bellycapaciteit links laten liggen. Het gaat daarbij volgens Atlas Air om contracten met een looptijd tot eind 2024 en zelfs tot 2027. Voor het overige deel heeft de Amerikaanse vrachtmaatschappij de vrachtvliegtuigen ondergebracht voor termijnen van een halfjaar tot een jaar.  Slechts een magere 4% van de vrachtvliegtuigen is nog beschikbaar voor de spotmarkt.

Meer winst

Atlas Air zag de omzet over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar intussen toenemen met 16% naar 1 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met bijna 12% naar 202,8 miljoen dollar. Onder de streep bleef een nettowinst over van 89 miljoen dollar, een toename van 23% vergeleken met het eerste kwartaal van 2021.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Atlas Air: markt blijft sterk afhankelijk van freighters | NT

Atlas Air: markt blijft sterk afhankelijk van freighters

Bellycapaciteit landt op verkeerde bestemmingen

Atlas Air verwacht dat de internationale luchtvrachtmarkt voor de komende jaren sterk afhankelijk zal blijven van vrachtvliegtuigen. Dat zegt topman John Dietrich van de Amerikaanse vrachtvervoerder bij de presentatie van de financiële cijfers over het eerste kwartaal.

Volgens de algemeen directeur is er na de coronacrisis een duidelijk scheiding aan de gang tussen de internationale passagiersroutes en de bestemmingen waar de vraag naar vracht groot is. Dat komt volgens Dietrich doordat het herstel van het passagiersvervoer zich hoofdzakelijk afspeelt in onder meer de leisure-sector. Dat zijn bestemmingen waar in de luchtvrachtsector weinig tot geen vraag naar is. De beschikbare bellycapaciteit kan dan ook niet zoals voor de coronapandemie worden benut door de luchtvrachtsector. De vraag is zelfs Atlas Air of die vrachtruimte überhaupt nog zal terugkeren, stelt hij.

Kwetsbaarheid

‘Deze ontwikkeling zal er in resulteren dat er meer freighters nodig zullen zijn op de belangrijke vrachtroutes de komende jaren’, aldus Dietrich. Hij wijst er ook op dat een geheel nieuwe klantengroep aan het ontstaan is van fabrikanten en expediteurs die nu hebben gekozen voor vrachtvluchten ‘vanwege de betrouwbaarheid van deze netwerken vergeleken met de kwetsbaarheid van de passagiersnetwerken.’

Atlas Air, dat over zo’n 50 B747-vrachtjumbo’s beschikt en daarmee bij qua freighters ruim 12 keer groter is dan KLM/Martinair Cargo, weet waarover hij praat. Het maatschappij had over het eerste kwartaal zo’n 60% van zijn vrachtvloot via lange termijn contracten verhuurd aan onder meer expediteurs, die daardoor steeds meer de airlines en hun bellycapaciteit links laten liggen. Het gaat daarbij volgens Atlas Air om contracten met een looptijd tot eind 2024 en zelfs tot 2027. Voor het overige deel heeft de Amerikaanse vrachtmaatschappij de vrachtvliegtuigen ondergebracht voor termijnen van een halfjaar tot een jaar.  Slechts een magere 4% van de vrachtvliegtuigen is nog beschikbaar voor de spotmarkt.

Meer winst

Atlas Air zag de omzet over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar intussen toenemen met 16% naar 1 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met bijna 12% naar 202,8 miljoen dollar. Onder de streep bleef een nettowinst over van 89 miljoen dollar, een toename van 23% vergeleken met het eerste kwartaal van 2021.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement