Dat wordt in kringen van de Russische luchtvrachtmaatschappij op de Belgische luchthaven vernomen. De staf van twintig medewerkers heeft daar al een andere baan gevonden, nadat het EU-luchtruim voor AirBridgeCargo begin maart werd gesloten in een reactie op de Russische inval in de Oekraïne. De sleutels van de kantoren zijn intussen recent geretourneerd aan de Belgische luchthavenbeheerder.

Dezelfde anonieme bronnen melden dat AirBridgeCargo de vestigingen op Schiphol, Frankfurt Airport en Milaan Malpensa Airport met een kleine bezetting voorlopig wil aanhouden voor een herstart van de activiteiten ‘als de politieke situatie het toelaat’. Daarover zou binnen vier tot zes weken meer duidelijkheid ontstaan, heet het verder.

Probleem

Het grote probleem voor de vrachtmaatschappij, onderdeel van de Russische Volga Dnepr Groep, is de vrijgave van de 15 B747 vrachtjumbo’s door de Russische autoriteiten. Daarover zou al enige tijd worden onderhandeld door de directie van de AirBridgeCargo, dat de vliegtuigen zo snel mogelijk buiten de Russische landsgrenzen wil krijgen, en de regering in Moskou.

De vrachtvliegtuigen staan al bijna twee maanden werkloos aan de grond op de Siberische luchthaven van Krasnoyarsk, een belangrijke hub van AirBridgeCargo. Het gaat volgens de bronnen om zeven freighters, die in het bezit zijn van ABC en acht in het westen gehuurde B747F’s. In tegenstelling tot andere westerse vliegtuigen zijn de buitenlandse vrachtjumbo’s van AirBridgeCargo niet overgeschreven naar een Russisch vliegregister. Ook worden de lease-penningen door de vrachtmaatschappij nog elke maand trouw overgeboekt aan de eigenaren van de gehuurde vrachtvliegtuigen. ‘Gezien de hoge winsten die de afgelopen twee jaar zijn behaald, kan AirbridgeCargo die betalingen nog wel enkele jaren volhouden’, aldus een bron.

In afwachting van een oplossing voor de vrachtvliegtuigen is het personeelsbestand op Schiphol wel gehalveerd naar 15 medewerkers. De kantoorruimte bij afhandelaar Menzies wordt nog gewoon gehuurd om bij een mogelijke herstart snel te kunnen handelen. Hetzelfde geldt voor de vestigingen in  Milaan en Frankfurt. Het personeel is daarbij niet in dienst van ABC, maar bij Air Freight Logistics, dat acteert als de vrachtvertegenwoordiger van de vrachtmaatschappij in Europa.

ABC was tot voor kort de grootste buitenlandse vrachtvervoerder op Schiphol met 20 vrachtvluchten in de week. In totaal ging het om 4500 ton aan capaciteit per maand.

Onrealistisch

Door veel vrachtexperts wordt het onrealistisch geacht dat ABC terugkeert op de internationale luchtvrachtmarkt. Niet alleen laten de sancties dat niet toe, maar zijn er ook grote technische en juridische hordes te overwinnen. Zo moeten de B747F’s door de lange vliegpauze eerst een grondige en tijdrovende  onderhoudsprocedure doorlopen. Grote vraag is ook onder welke nationaliteit en welke AOC de vrachtmaatschappij moet gaan vliegen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement