Harbers in beroep tegen uitspraak krimp Schiphol

tegen uitslag kort geding

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) tekent beroep aan tegen de uitspraak dat het aantal vluchten op Schiphol in het seizoen 2023/2024 niet mag worden gereduceerd naar 500.000 naar 460.000 zonder uitvoerige consultatie met de markt.

I&W

De Haarlemse rechter oordeelde in een kort geding vorige week dat de minister hiervoor niet de juiste procedures had doorlopen. Die uitspraak is ‘niet in het belang van de omwonenden van Schiphol’, aldus Harbers bij een toelichting op het besluit om bezwaar te maken tegen de uitspraak .

De zaak was aangespannen door luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM. De rechter ging mee in het argument van de maatschappijen dat eerst voldoende alternatieven moeten worden geformuleerd voor het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol. Zijn die maatregelen onvoldoende, dan pas mag worden gedacht aan het verminderen van het aantal vluchten. Die zogeheten ‘balanced approach’-procedure volgt uit EU-slotregels, waaronder Schiphol valt, en ook de rechter achtte het noodzakelijk die te volgen.

Gedoogbeleid

Harbers had juist aangevoerd dat er momenteel sprake is van een soort gedoogbeleid. Daarom hoefde de procedure die de luchtvaartmaatschappijen noemden volgens de landsadvocaat niet doorlopen te worden. Hij wil uiteindelijke het aantal vluchten van en naar Schiphol verminderen tot 440.000. Daarvoor loopt momenteel wel een ‘balanced approach’-procedure.

De stichting Rechtsbescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) noemt het hoger beroep ‘goed nieuws’. De organisatie was namens omwonenden van Schiphol betrokken bij de rechtszaak. Ook zij willen dat het aantal vliegbewegingen alsnog ‘drastisch’ reduceren’.

Harbers in beroep tegen uitspraak krimp Schiphol | NT

Harbers in beroep tegen uitspraak krimp Schiphol

tegen uitslag kort geding

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) tekent beroep aan tegen de uitspraak dat het aantal vluchten op Schiphol in het seizoen 2023/2024 niet mag worden gereduceerd naar 500.000 naar 460.000 zonder uitvoerige consultatie met de markt.

I&W

De Haarlemse rechter oordeelde in een kort geding vorige week dat de minister hiervoor niet de juiste procedures had doorlopen. Die uitspraak is ‘niet in het belang van de omwonenden van Schiphol’, aldus Harbers bij een toelichting op het besluit om bezwaar te maken tegen de uitspraak .

De zaak was aangespannen door luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM. De rechter ging mee in het argument van de maatschappijen dat eerst voldoende alternatieven moeten worden geformuleerd voor het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol. Zijn die maatregelen onvoldoende, dan pas mag worden gedacht aan het verminderen van het aantal vluchten. Die zogeheten ‘balanced approach’-procedure volgt uit EU-slotregels, waaronder Schiphol valt, en ook de rechter achtte het noodzakelijk die te volgen.

Gedoogbeleid

Harbers had juist aangevoerd dat er momenteel sprake is van een soort gedoogbeleid. Daarom hoefde de procedure die de luchtvaartmaatschappijen noemden volgens de landsadvocaat niet doorlopen te worden. Hij wil uiteindelijke het aantal vluchten van en naar Schiphol verminderen tot 440.000. Daarvoor loopt momenteel wel een ‘balanced approach’-procedure.

De stichting Rechtsbescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) noemt het hoger beroep ‘goed nieuws’. De organisatie was namens omwonenden van Schiphol betrokken bij de rechtszaak. Ook zij willen dat het aantal vliegbewegingen alsnog ‘drastisch’ reduceren’.