Dat laat een nadere analyse zien van de recente gepubliceerde IATA Top 100 van luchtvrachtexpediteurs op Schiphol.
Waterland had zich in de laatste versie met dochterbedrijf Janssen Group of Companies en de overname van VCK Logistics al verzekerd van een 22-ste plek in de laatste versie van de IATA top 100. De investeerder uit Bussum bezit echter ook een meerderheidsbelang van 65% in de holding GTS, dat wederom eigenaar is van Best Global Logistics op Schiphol.
Overname Cargo Holland
Deze laatste expediteur nam op de IATA-lijst van 2022 een 39-ste plek in, maar kocht via de moedermaatschappij GTS medio vorig jaar het expeditiebedrijf Cargo Holland (plaats 44) op Schiphol. Indien de volumes van BGL en Cargo Holland over het jaar 2022 als geheel zouden zijn samengevoegd, had deze bundeling plaats 23 opgeleverd op de lijst, juist achter de andere belegging van Waterland, Janssen/VCK.
Een aanvullend snel rekensommetje leert dat Waterland indien de volumes van BGL/Cargo Holland en Janssen VCK zouden worden samengevoegd een exporttonnage van rond de 12.000 ton heeft. Dat zou de groep naar een twaalfde plek op de IATA-lijst van 2022 katapulteren.
Of Waterland zins is om de twee bedrijven op termijn te fuseren, is onduidelijk. Er zijn op de IATA-lijst ook andere partijen die de dochterondernemingen naast elkaar laten bestaan, omdat ze bepaalde niches in de logistiek afdekken. Zo is BGL met Marinetrans sterk gespecialiseerd in de distributie van reserveonderdelen voor de maritieme sector.
Zes miljard euro belegd
De portfolio van Waterland Private Equity telt bijna zo’n duizend bedrijven waarin wordt geïnvesteerd. Het totaal belegd vermogen zou op zes miljard euro liggen, meldt Wikipedia. Dat zou Waterland de tweede private equity investeerder van Nederland maken, heet het.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?