Turkish Airlines speculeert over halveren vrachtvloot

Alleen nog B777-200F’s

Turkish Airlines wil in de toekomst haar omvangrijke vrachtvloot harmoniseren rond de acht B777-200F’s. Dat meldt de financieel topman Murat Seker tegenover Aviation Week.

Foto: Shutterstock

De vrachtvloot van de Turkse luchtvaartmaatschappij bestaat momenteel uit tien A330-200F’s en acht B777-200F’s. Daarnaast huurt Turkish Airlines nog vier vrachtvliegtuigen bij onder meer CMA CGM Air Cargo (twee 330-200F’s) en AirACT (B747-400BCF), dat blijkt uit de data van de luchtvaartspecialist CH-Aviation.

De uitspraak van Seker zou betekenen dat Turkish Airlines, dat onder meer vrachtvluchten uitvoert op Maastricht Aachen Airport, plannen heeft om het mes te zetten in de vrachtvloot van A330’s en ook de lease-verplichtingen wil afbouwen. Die plannen zouden neerkomen op meer dan een halvering van de huidige vrachtvloot.

Seker zegt verder dat Turkish Airlines geen intentie heeft om de nieuwe vrachtversie van de B777 aan te schaffen, de B777-8F. Dit vrachtvliegtuig komt over enkele jaren op de markt.

Vrachtomzet 44% lager

De financieel directeur laat tevens weten dat de nationale carrier van Turkije ‘strategisch betrokken’ blijft bij de luchtvrachtmarkt ondanks de sterk gedaalde marktvraag en tarieven. De vrachtomzet van Turkish Airlines is daardoor in het tweede kwartaal met 44% afgenomen vergeleken met dezelfde periode in 2022. De bijdrage van de vrachtdivisie aan de totale inkomsten van de luchtvaartmaatschappij daalde als gevolg van de mindere vrachtopbrengsten van bijna 27% vorig jaar naar 12,5% in het tweede kwartaal van dit jaar.

Aardbeving

Volgens Seker zijn deze dalende inkomsten niet alleen het gevolg van de huidige conjuncturele tegenwind en een overcapaciteit in de markt, maar ook toe te schrijven aan de grote aardbeving die dit voorjaar het zuiden van Turkije teisterde. Veel vrachtvliegtuigen van Turkish Airlines zijn daardoor onttrokken aan de commerciële activiteiten en ingezet voor hulpvluchten. Daarnaast zijn veel klanten, die door de hoge containertarieven van de laatste twee jaar de overstap hadden gemaakt van zeevracht naar de luchtvrachtsector, weer met hun lading terug bij de rederijen door de lagere vrachtprijzen, zegt hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Turkish Airlines speculeert over halveren vrachtvloot | NT

Turkish Airlines speculeert over halveren vrachtvloot

Alleen nog B777-200F’s

Turkish Airlines wil in de toekomst haar omvangrijke vrachtvloot harmoniseren rond de acht B777-200F’s. Dat meldt de financieel topman Murat Seker tegenover Aviation Week.

Foto: Shutterstock

De vrachtvloot van de Turkse luchtvaartmaatschappij bestaat momenteel uit tien A330-200F’s en acht B777-200F’s. Daarnaast huurt Turkish Airlines nog vier vrachtvliegtuigen bij onder meer CMA CGM Air Cargo (twee 330-200F’s) en AirACT (B747-400BCF), dat blijkt uit de data van de luchtvaartspecialist CH-Aviation.

De uitspraak van Seker zou betekenen dat Turkish Airlines, dat onder meer vrachtvluchten uitvoert op Maastricht Aachen Airport, plannen heeft om het mes te zetten in de vrachtvloot van A330’s en ook de lease-verplichtingen wil afbouwen. Die plannen zouden neerkomen op meer dan een halvering van de huidige vrachtvloot.

Seker zegt verder dat Turkish Airlines geen intentie heeft om de nieuwe vrachtversie van de B777 aan te schaffen, de B777-8F. Dit vrachtvliegtuig komt over enkele jaren op de markt.

Vrachtomzet 44% lager

De financieel directeur laat tevens weten dat de nationale carrier van Turkije ‘strategisch betrokken’ blijft bij de luchtvrachtmarkt ondanks de sterk gedaalde marktvraag en tarieven. De vrachtomzet van Turkish Airlines is daardoor in het tweede kwartaal met 44% afgenomen vergeleken met dezelfde periode in 2022. De bijdrage van de vrachtdivisie aan de totale inkomsten van de luchtvaartmaatschappij daalde als gevolg van de mindere vrachtopbrengsten van bijna 27% vorig jaar naar 12,5% in het tweede kwartaal van dit jaar.

Aardbeving

Volgens Seker zijn deze dalende inkomsten niet alleen het gevolg van de huidige conjuncturele tegenwind en een overcapaciteit in de markt, maar ook toe te schrijven aan de grote aardbeving die dit voorjaar het zuiden van Turkije teisterde. Veel vrachtvliegtuigen van Turkish Airlines zijn daardoor onttrokken aan de commerciële activiteiten en ingezet voor hulpvluchten. Daarnaast zijn veel klanten, die door de hoge containertarieven van de laatste twee jaar de overstap hadden gemaakt van zeevracht naar de luchtvrachtsector, weer met hun lading terug bij de rederijen door de lagere vrachtprijzen, zegt hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement