Einde staking Cargolux, directie haalt bakzeil

5,5% loonsverhoging en automatische prijscompensatie

De directie van de Luxemburgse vrachtmaatschappij Cargolux heeft na een staking van ruim drie dagen en een miljoenenschade dit weekend nagenoeg alle eisen ingewilligd van de vakbonden. Daarmee kwam dit weekend een einde aan de eerste staking in de ruim vijftigjarige geschiedenis van de grootste vrachtcarrier van Europa.

Foto: Croatorum / Shutterstock.com

De vakbonden hadden een loonsverhoging van 6% geëist over de nieuwe cao periode van vier jaar (2023-2027), maar de directie wilde niet verder gaan dan 4%.

Uiteindelijk werd zaterdagavond een akkoord bereikt, waarbij het personeel er de komende jaren 5,5% op vooruit gaat. Daarnaast komt er ook een automatische inflatiecorrectie, waar de directie zich in de afgelopen anderhalf jaar van cao-onderhandelingen met hand en tand tegen had verzet. Ook krijgt het onderhoudspersoneel een nieuw loongebouw en gaat de directie van Cargolux akkoord met inspraak van de werknemers bij het inrichten van een nieuw thuiswerk-regime.

Staking breken

Blijkens een gezamenlijk persbericht is er met het akkoord ook ‘een grondsteen gelegd voor een verbeterde sociale dialoog tussen Cargolux en de bonden, die rekening houdt met de belangen van alle partijen’.

Vorige week woensdag had de directie van Cargolux nog volgens de Luxemburgse krant Tageblatt geprobeerd om de staking te breken door de activiteiten te continueren via dochterbedrijf Cargolux Italia. Die poging mislukte toen de medewerkers van de Italiaanse vrachtmaatschappij zich solidair verklaarden met de collega’s in Luxemburg.

Vrachtvloot aan de grond

Wat de drie dagen aan acties Cargolux hebben gekost, is nog niet duidelijk, maar het zal zeker in de miljoenen belopen. Bijna de complete vloot van Cargolux (zo’n dertig vrachtjumbo’s) stond de afgelopen dagen werkeloos aan de grond doordat de vrachtvliegers uit solidariteit met het grondpersoneel het werk hadden neergelegd. Behalve misgelopen vrachtpenningen zullen klanten, maar ook onderaannemers claims indienen voor de vervolgschade in de logistieke keten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Einde staking Cargolux, directie haalt bakzeil | NT

Einde staking Cargolux, directie haalt bakzeil

5,5% loonsverhoging en automatische prijscompensatie

De directie van de Luxemburgse vrachtmaatschappij Cargolux heeft na een staking van ruim drie dagen en een miljoenenschade dit weekend nagenoeg alle eisen ingewilligd van de vakbonden. Daarmee kwam dit weekend een einde aan de eerste staking in de ruim vijftigjarige geschiedenis van de grootste vrachtcarrier van Europa.

Foto: Croatorum / Shutterstock.com

De vakbonden hadden een loonsverhoging van 6% geëist over de nieuwe cao periode van vier jaar (2023-2027), maar de directie wilde niet verder gaan dan 4%.

Uiteindelijk werd zaterdagavond een akkoord bereikt, waarbij het personeel er de komende jaren 5,5% op vooruit gaat. Daarnaast komt er ook een automatische inflatiecorrectie, waar de directie zich in de afgelopen anderhalf jaar van cao-onderhandelingen met hand en tand tegen had verzet. Ook krijgt het onderhoudspersoneel een nieuw loongebouw en gaat de directie van Cargolux akkoord met inspraak van de werknemers bij het inrichten van een nieuw thuiswerk-regime.

Staking breken

Blijkens een gezamenlijk persbericht is er met het akkoord ook ‘een grondsteen gelegd voor een verbeterde sociale dialoog tussen Cargolux en de bonden, die rekening houdt met de belangen van alle partijen’.

Vorige week woensdag had de directie van Cargolux nog volgens de Luxemburgse krant Tageblatt geprobeerd om de staking te breken door de activiteiten te continueren via dochterbedrijf Cargolux Italia. Die poging mislukte toen de medewerkers van de Italiaanse vrachtmaatschappij zich solidair verklaarden met de collega’s in Luxemburg.

Vrachtvloot aan de grond

Wat de drie dagen aan acties Cargolux hebben gekost, is nog niet duidelijk, maar het zal zeker in de miljoenen belopen. Bijna de complete vloot van Cargolux (zo’n dertig vrachtjumbo’s) stond de afgelopen dagen werkeloos aan de grond doordat de vrachtvliegers uit solidariteit met het grondpersoneel het werk hadden neergelegd. Behalve misgelopen vrachtpenningen zullen klanten, maar ook onderaannemers claims indienen voor de vervolgschade in de logistieke keten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement