Het Noorse bedrijf Offshore Heavy Transport (OHT) heeft daarvan een eerste exemplaar besteld bij de Chinese werf China Merchant Heavy Industry (CMHI) en een optie genomen op nog drie schepen. Het eerste schip moet begin 2021 klaar zijn, zodat het tijdens het zomerseizoen inzetbaar is voor installatiewerk. Het moet elf grote funderingen van 2.000 ton per stuk in één keer kunnen transporteren en plaatsen.

Stabiliteit verbetert

Het grootste voordeel van afzinken, waarbij het hele dek onder water verdwijnt, is volgens een woordvoerder van Ulstein dat de stabiliteit van het schip sterk verbetert. Daardoor is het bij zwaardere weerscondities inzetbaar dan ‘gewone’ installatieschepen. OHT hoopt zo het ‘installatieseizoen’, dat ruwweg van april tot oktober loopt, op te rekken en daarmee gemiddeld lagere kosten te hebben dan de concurrentie.

Het nieuwe schip wordt 216 meter lang, 56 meter breed, wordt uitgerust met het positioneringssysteem DP2 en krijgt genoeg leefruimte voor honderd opvarenden. De kraan is al besteld en wordt geleverd door het Oostenrijkse Liebherr. Ulstein en OHT hebben gezamenlijk zo’n twee jaar aan de ontwikkeling van het nieuwe concept gewerkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement